HONG KONG, 13 Mei – Konglomerat internet China, Tencent melaporkan hari ini kenaikan mendadak keuntungan bersih suku pertama setelah lonjakan permintaan untuk permainan dalam taliannya kerana wabak koronavirus memaksa orang untuk tinggal di rumah.
Syarikat yang berpangkalan di Shenzhen, salah satu yang terbesar yang tersenarai di bursa saham Hong Kong, mengatakan keuntungan bersih meningkat 29 peratus dari tahun sebelumnya kepada 28 bilion yuan (RM17 bilion).
“Dalam tempoh yang sukar ini, kami berusaha untuk menyediakan perkhidmatan dalam talian yang membuat orang tetap terhubung, diberitahu, produktif, dan terhibur,” kata ketua eksekutif Ma Huateng dalam satu kenyataan.
“Sejauh ini, perniagaan kami terbukti mampu bertahan dan menghasilkan aliran tunai.”
Walaupun banyak syarikat dipukul oleh kejatuhan wabak dan kemelesetan ekonomi, firma teknologi telah melihat permintaan yang tinggi untuk produk mereka.
Tencent adalah salah satu syarikat permainan online terbesar di dunia dan industri telah mendapat banyak manfaat dari jutaan orang di seluruh dunia yang dipaksa untuk dikunci atau dibatasi oleh peraturan penjarakkan sosial.
Pendapatan permainan dalam talian meningkat 31 peratus tahun ke 37.2 bilion yuan, kata Tencent.
Syarikat ini memiliki permainan online yang sangat popular seperti Honor of Kings, PUBG Mobile dan Clash of Clans.
Peacekeeper Elite, versi PUBG Mobile yang kurang ganas yang dikeluarkan tahun lalu untuk mematuhi tapisan China juga merupakan kejayaan besar.
Pendapatan dari iklan dalam talian dan produk teknologi untuk industri kewangan juga bertahan walaupun wabak virus, masing-masing meningkat 32 peratus dan 22 peratus pada suku pertama, walaupun mereka terus menghadapi persaingan ketat dari Alibaba.
Saham Tencent ditutup 0.32 peratus hari ini sebelum keputusan dikeluarkan.
Tetapi syarikat itu telah memperoleh nilai pasaran lebih dari AS $ 42 bilion sejak Covid-19 merebak, Bloomberg News melaporkan, menentang kekalahan pasaran global dan memperbaiki penguncupan ekonomi China. – AFP