spot_img
spot_img

Masa untuk negara hapuskan kebergantungan buruh murah asing

spot_img

Pada 7 April, Malayan Mansion dan Selangor Mansion, kedua-duanya di Jalan Masjid India di Kuala Lumpur, diletakkan di bawah perintah kawalan pergerakan yang disempurnakan (EMCO) setelah 15 penghuni didapati positif Covid-19.

Kedua-dua bangunan kediaman di tengah-tengah kawasan membeli-belah lama di bandar ini menempatkan kira-kira 6,000 pekerja asing yang memasuki 365 unit kediaman dan komersial. Itu bermakna untuk purata 16 orang dalam satu unit.

Keadaan hidup pekerja asing yang padat di seluruh negara adalah manifestasi struktur buruh. Mereka terdiri dari sejumlah besar tenaga kerja, dari lantai kilang di Pulau Pinang hingga ke tapak pembinaan di Lembah Klang dan sekitarnya.

- Advertisement -

Sebelum wabak Covid-19 awal tahun ini, banyak perbincangan mengenai pekerja asing tertumpu pada bagaimana kemasukan mereka telah melemahkan pertumbuhan gaji rakyat Malaysia. Sekarang, kebimbangan telah ditimbulkan bahawa keadaan hidup mereka yang sempit dan tidak terurus dapat menjadi bom waktu.

Nasib baik, Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah pada Khamis lalu mengatakan bahawa tidak ada sekumpulan jangkitan yang ketara di kalangan pekerja asing di negara ini.

Bagaimanapun, beberapa pihak mengatakan bahawa Malaysia harus dibebaskan dari pergantungannya pada buruh asing yang murah. Membayar pekerja dengan gaji rendah dan menempatkan mereka di tempat yang sesak tidak boleh diterima lagi. Majikan mesti mengamalkan amalan terbaik global dalam hal pengurusan buruh.

- Advertisement -

Sistem automatik, terutamanya penggunaan kecerdasan buatan dan Internet of Things (IoT) seharusnya dapat menggantikan banyak pekerjaan yang sedang dilakukan oleh pekerja asing dan bahkan beberapa tenaga tempatan.

Pandemik ini adalah memberi pengajaran penting kepada perniagaan di Malaysia, terutama dalam bidang yang berkaitan dengan automasi dan penerapan ekonomi digital, kata Dr Afzanizam Abdul Rashid, ketua ekonomi di Bank Islam Malaysia Bhd.

“Sudah tiba masanya perniagaan, terutama sektor pembuatan, mengubah model perniagaan mereka menjadi [yang] teknologi tinggi,” kata Afzanizam. Dia percaya itu dapat dilakukan kerana kita memiliki banyak bakat berkemahiran tinggi dalam bidang kejuruteraan dan mekanikal.

“Sekiranya kita dapat melakukan ini, negara dapat menyelamatkan banyak pengiriman wang ke luar negara oleh pekerja asing,” katanya. Akaun pendapatan sekunder dalam neraca pembayaran negara, katanya, mencatatkan defisit yang lebih besar sebanyak RM21.4 bilion tahun lalu daripada RM19.3 bilion pada tahun 2018.

Ini mencerminkan peningkatan pengiriman wang asing oleh pekerja asing, jelasnya. Peralihan ke arah tenaga kerja berteknologi tinggi dan berkemahiran tinggi akan meningkatkan nilai ringgit melalui pengurangan aliran keluar pengiriman wang.

Sebilangan pengeluar terus menggunakan model kos rendah yang menggunakan lebih banyak tenaga kerja asing berkemahiran rendah. Sebab-sebab yang dinyatakan termasuk keengganan penduduk tempatan untuk bekerja dalam pekerjaan 3D – kotor, berbahaya dan sukar (dirty, dangerous and difficult).

Rakyat Malaysia, tidak perlu dikatakan, ingin memperoleh pendapatan yang lebih tinggi kerana kos sara hidup telah meningkat dengan ketara. Sebilangan besar tidak akan mengambil pekerjaan dengan gaji rendah.

Seorang dewasa di Kuala Lumpur memerlukan gaji RM2,700 sebulan untuk dapat memiliki taraf hidup minimum yang boleh diterima, menurut laporan Bank Negara Malaysia pada Mac 2018, “The Living Wage: Beyond Making Ends Meet“.

Walau bagaimanapun, gaji minimum di bandar-bandar besar di negara ini, termasuk Kuala Lumpur, hanya RM1,200 sebulan. Gaji yang ditawarkan oleh beberapa majikan jauh di bawah upah hidup yang diperlukan untuk mempunyai taraf hidup yang boleh diterima.

Bahkan pekerja dengan pendidikan tinggi sukar mendapatkan pekerjaan dengan gaji yang baik. Laporan tahunan Bank Negara 2018 menyatakan bahawa lulusan baru dengan diploma dapat memperoleh gaji sebenar hanya RM1,378 pada tahun 2018, yang bahkan lebih rendah daripada angka perbandingan RM1,458 sebulan pada tahun 2010.

Adakah terlalu sukar untuk mengupah penduduk tempatan dan membiarkan mereka memperoleh pendapatan yang lumayan? Mengapa syarikat sukar untuk mengurangkan kebergantungan mereka pada buruh murah, dan tenaga kerja asing?

“Mendapatkan pekerja asing sekarang adalah sama mencabar (berbanding dengan pengambilan pekerja tempatan), dengan syarat yang dikenakan oleh negara buruh itu dan juga syarat yang lebih ketat yang dikenakan oleh pihak berkuasa buruh tempatan kita,” kata Datuk Soh Thian Lai, presiden Persekutuan Pengilang Malaysia (FMM) untuk menjawab soalan The Edge.

Akibatnya, semakin banyak industri menggunakan reformasi besar dalam proses pengeluaran mereka dan memerlukan mekanisasi dan automasi yang lebih besar, katanya. Wabak Covid-19 telah menjadi pengalaman belajar kerana banyak perniagaan di Malaysia sama sekali tidak bersedia untuk MCO.

“Untuk industri yang paling terkesan terhadap wabak virus, saya percaya mereka akan mula meneroka penggunaan teknologi automatik yang lebih proaktif [seperti robotik kolaboratif, pergerakan bahan autonomi dan IoT industri] untuk menurunkan kepadatan pekerja sepanjang operasi mereka.

“Proses ini mungkin memerlukan masa tetapi kami yakin banyak yang sudah melihat pilihan seperti itu,” kata Soh.

Penemuan terbaru dari Kajian Keadaan Perniagaan FMM-MIER 2H2019, yang disimpulkan pada bulan Februari tahun ini, menunjukkan bahawa lebih banyak responden telah melakukan automasi, dengan tahap automasi yang berbeza-beza.

Aktiviti dalam operasi responden yang telah automatik hingga 40% adalah, pemasangan, pemeriksaan dan pengujian, pengendalian bahan, pembungkusan, kawalan proses dan pergudangan, menurut 53% hingga 59% responden.

Perubahan acuan / mati dan pengurusan maklumat juga telah automatik hingga 40% masing-masing dalam 44% dan 46% kilang responden, FMM menyatakan sebagai tindak balas bertulis untuk soalan The Edge.

Sementara itu, badan bukan kerajaan dan kesatuan pekerja seperti Workers Hub for Change dan Network of Action for Migran di Malaysia telah mendesak kerajaan untuk memastikan kesihatan dan keselamatan pekerja di tempat kerja dan menyediakan mereka tempat tinggal yang sesuai, antara lain.

“Malaysia mempunyai rekod yang menyedihkan dalam hal keselamatan dan kesihatan pekerjaan. Terdapat kekurangan peraturan yang mengikat secara undang-undang yang harus dipatuhi oleh majikan untuk memastikan keselamatan dan kesihatan pekerja, ”baca pernyataan yang ditandatangani oleh 23 kumpulan, termasuk organisasi asing seperti Women of Color Global Women Strike UK dan Organisasi Pembangunan Luar Bandar Marvi Pakistan. .

“Kepercayaan bahawa majikan sendiri memutuskan dan memperbaiki standard dan peraturan mereka sendiri harus ditinggalkan untuk mendukung standard dan peraturan perundangan yang lebih pasti seperti yang ditentukan oleh parlimen dan / atau menteri yang bertanggung jawab,” menurut kenyataan itu. “Hukuman untuk kesalahan tersebut juga perlu ditingkatkan, kerana ketidakpatuhan menempatkan pekerja pada risiko cedera dan bahkan kematian yang lebih tinggi.”

Bagi FMM, langkah berjaga-jaga dan kewajipan untuk mematuhi panggilan kerajaan untuk tetap berada di dalam rumah semasa PKP adalah konsisten dan nasihat dan bimbingan yang diberikan oleh majikan mengenai langkah berjaga-jaga yang harus diambil sebelum dan semasa PKP adalah sama untuk tempatan dan juga pekerja asing.

“Mereka adalah aset utama. Kesan daripada mempunyai pekerja, sama ada tempatan atau asing, dijangkiti akan menjadi harga yang tinggi untuk dibayar, ”kata Soh.

“Bagi mereka yang ditempatkan di asrama milik majikan dan juga kemudahan sewaan, adalah tanggungjawab majikan untuk memastikan bahawa ada peraturan ketat yang harus dipatuhi mengingat kesan yang sangat besar sekiranya pekerja asing dijangkiti virus,” tambahnya. .

Walaupun terdapat penegasan FMM, penggunaan teknologi, digitalisasi dan automasi yang lebih besar adalah satu-satunya cara untuk memberikan alternatif kepada pengeluaran yang bergantung pada modal insan.

Pengarah eksekutif Pusat Penyelidikan Sosio-Ekonomi (SERC) Lee Heng Guie mengatakan penjarakkan, penggunaan automasi proses robotik, kecerdasan buatan dan pembelajaran mesin akan membolehkan perniagaan terus beroperasi dan mengatasi PKP dan jarak sosial, serta rantaian bekalan gangguan sekiranya berlaku krisis kesihatan yang lain.

“Sistem pencegahan kesihatan yang lebih baik sangat diperlukan sekarang untuk melindungi kesihatan masyarakat. Jurang digital antara orang miskin dan kaya harus diatasi kerana isi rumah miskin tidak dapat diakses dengan teknologi digital / internet / tanpa wayar kerana liputan yang lebih rendah di kawasan luar bandar, ”katanya.

Bagaimana Malaysia menjadi ketagih dengan buruh asing yang murah?

Ketika program perindustrian Malaysia dimulakan pada tahun 1980-an, ia membawa kepada penghijrahan bandar ke bandar secara besar-besaran kerana pekerja diperlukan untuk mengisi kekosongan di kilang-kilang yang tumbuh di Lembah Klang, Pulau Pinang dan Johor Bharu.

Kos tenaga kerja rendah kerana Malaysia baru sahaja muncul dari status berpendapatan rendah ke arah berpendapatan tinggi. Kos sara hidup juga jauh lebih rendah dan hartanah jauh lebih berpatutan untuk penduduk berpendapatan sederhana yang baru muncul.

Namun, ketika ekonomi berkembang, begitu juga dengan kos sara hidup. Rakyat Malaysia mula meninggalkan kerja di kilang kerana gaji rendah dan majikan mula mengambil pekerja dari negara jiran. hasilnya menyebabkan bilangan pekerja asing yang didokumentasikan meningkat kepada dua juta orang pada Ogos lalu. Banyak lagi yang bekerja secara haram di pelbagai sektor seperti pembuatan, makanan dan minuman, bantuan rumah tangga, perladangan, pembinaan dan perhotelan.

Walaupun jumlah sebenar pekerja asing di Malaysia, yang didokumentasikan dan tidak didokumentasikan, sukar untuk dipastikan, mereka rata-rata merangkumi sekitar 15% hingga 30% tenaga kerja Malaysia, menurut para pakar.

Risiko pekerja asing dieksploitasi sejak awal. Mereka harus menanggung kos penghijrahan, yang masing-masing dapat berjumlah ribuan dolar AS ketika mereka bekerja di Malaysia melalui agensi pekerjaan di negara masing-masing.

Kos migrasi boleh melebihi lima bulan dari penghasilan mereka, menurut Perkongsian Pengetahuan Global mengenai Migrasi dan Pembangunan (KNOMAD), yang terdiri daripada kakitangan Bank Dunia dan Organisasi Buruh Antarabangsa (ILO).

KNOMAD mengatakan anggaran kos penghijrahan yang ditanggung oleh pekerja Vietnam di sektor pembuatan pada tahun 2015 adalah purata AS $ 1,374 bagi setiap pekerja. Sementara itu, Pejabat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai Dadah dan Jenayah pada tahun 2015 melaporkan bahawa kos pekerja Bangladesh bernilai AS $ 2,700 untuk boleh bekerja di Malaysia.

Sebilangan besar pekerja terpaksa mengambil pinjaman di negara asalnya untuk membayar ejen untuk kos migrasi. Namun, ini tidak menjamin pekerjaan mereka, kerana mereka harus menjalani pemeriksaan kesihatan dan latar belakang ketika tiba di Malaysia.

Sekiranya mereka gagal dalam pemeriksaan ini, pas pekerjaan sementara mereka tidak akan diluluskan. Apabila ini berlaku, ramai yang memilih bekerja di sini secara haram untuk membayar balik pinjaman yang mereka ambil, daripada dihantar pulang.

Banyak perniagaan memilih untuk mengambil pekerja tanpa dokumen ini kerana mereka memerlukan tenaga kerja yang murah. Tanpa dokumentasi yang tepat, pekerja terdedah kepada eksploitasi oleh majikan dan juga ejen.

Pekerja asing yang ditempatkan di unit sempit adalah pemandangan biasa, terutama di pangsapuri kos rendah. Sepuluh pekerja atau lebih banyak lagi dimasukkan ke pangsapuri tiga bilik tidur. Keadaan hidup yang sempit menjadi tempat subur bagi penyebaran virus.

Malayan Mansion dan Selangor Mansion hanyalah dua bangunan kediaman di mana pekerja asing tinggal. Banyak lagi yang ditempatkan di unit-unit tempat tinggal yang sesak dan tidak berkualiti di tapak pembinaan.

Di negara jiran Singapura, sebanyak 200,000 pekerja asing dikuarantin untuk menahan penyebaran Covid-19. Sekiranya Malaysia melakukan perkara yang sama, dapatkah kita kuarantin dua juta pekerja asing berdaftar, dan sekurang-kurangnya satu juta pekerja lain?

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img