spot_img
spot_img

Kerajaan Pakatan Harapan arah tuju yang betul – PM

spot_img
  1. Apabila sebuah parti baru mengambil alih sebagai Kerajaan, ia akan menjadi satu keajaiban jika ia melaksanakan semua rancangannya dan janji-janji dalam sekelip mata. Sudah tentu, apabila PH mengambil alih dari BN yang memerintah negara sejak 60 tahun yang lalu, ia akan menjadi satu keajaiban yang lebih besar jika ia dapat melaksanakan rancangan dan agendanya dengan segera. Ia tidak mengambil alih dari kerajaan yang baik. Ia mengambil alih dari Kerajaan kleptokratik yang telah merosakkan negara selama bertahun-tahun, memusnahkan kewangannya, merasuah agensi pentadbirannya, menyalahgunakan undang-undangnya, meminjam jauh di luar kemampuan yang dibenarkan, meletakkan negara itu di jalan menuju muflis, menjadikan rakyat bergantung pada Kerajaan dengan rasuah dan secara umum menjejaskan moral rakyat.
  2. Sudah tentu, ramai orang suka menikmati wang rasuah dan banyak nikmat yang tidak halal dan sah. Mereka mahu amalan buruk ini diteruskan. Tetapi majoriti rakyat tahu keadaan kerosakan sebenar negara dan telah memastikan bahawa kerajaan yang korup digulingkan.
  3. Ini adalah keajaiban. Satu gabungan “yang tak terfikir akan terjadi” 4 parti, bersama-sama dengan pihak lain di luar pakatan telah berjaya mengambil alih kerajaan dari BN.
  4. Mereka bersatu hanya dengan keinginan untuk menurunkan Kerajaan kleptokratik. Jika tidak, masing-masing mempunyai ideologi dan agenda mereka sendiri. Di negara lain apabila tujuan umum dicapai, perpaduan yang rapuh akan memecah kerana setiap parti akan cuba mengambil alih. Perjuangan pahit akan berlaku. Akhirnya gabungan itu akan pecah. Dalam satu negara di Timur Tengah, perjuangan yang berlaku dengan kuasa merampas tentera. Ia kembali ke perkara yang sama pada kerajaan baru itu.
  5. Ini tidak berlaku di Malaysia. Gabungan parti pembangkang yang rapuh itu berjaya bersama dan dikekalkan, walaupun dengan kemasukan parti bukan anggota serta individu bebas yang menyertai kabinet. Mereka membentuk Kerajaan. Dan mereka seolah-olah bekerja bersama, setelah membentuk kabinet tanpa sebarang persetujuan tertulis tentang siapa yang mengambil apa. Inilah keajaiban ke-2. Kabinet kelihatannya berfungsi. Sekurang-kurangnya mereka boleh bertemu, berbincang dan membuat keputusan. Sudah tentu banyak mengkritik keputusan mereka. Ini adalah biasa. Tiada Kerajaan boleh memuaskan hati semua orang setiap masa. Yang penting adalah kabinet rapuh ini masih berfungsi.
  6. Tetapi ramai yang mengatakan, Kerajaan ini tidak berwibawa. Adakah benar ? Mari lihat apa yang telah kerajaan lakukan. Walaupun hutang yang besar melebihi satu trilion Ringgit, ia nampaknya mampu mengekalkan kelangsungan negara. Pemiutang tidak menyaman Kerajaan. Sesungguhnya, ada yang lebih berminat untuk memberi lebih banyak wang pada kadar yang rendah. Kerajaan berjaya meningkatkan keyakinan. Hutang telah dikurangkan.
  7. Politik negara ini stabil. Ya, ada beberapa gangguan dalam anggota gabungan pemerintah. Tetapi ini adalah perkara biasa. Tiada siapa yang cuba menggulingkan Kerajaan dengan undi tidak percaya. Mereka tahu ia tidak akan berjaya.
  8. Kemudian ekonomi. Ia masih berkembang dengan kadar yang baik untuk sebuah negara pada tahap pembangunan ini. Ya, terdapat aliran keluar dana dan mata wang telah menurunkan nilai. Ini adalah fungsi pasaran. Malaysia masih mempunyai simpanan terbesar. Rizab Bank Negara sangat tinggi – RM400 bilion ditambah. Dana lain, seperti PNB, KWSP, dan beberapa dana yang lebih kecil menambah sehingga RM1.5 trilion. Aset asing adalah besar. Syarikat Petroleum Negara Petronas berjaya dengan lebih daripada 100 bilion pendapatan. Ia adalah 100% milik Kerajaan.Ya, Ringgit merosot. Di banyak negara lain, rizab saiz ini akan menjamin kekuatan mata wang negara. Tetapi pasaran nampaknya belum boleh mempercayai kekuatan kewangan Malaysia dan mata wangnya.
  9. Faktanya ialah ekonomi Malaysia dan mata wangnya kukuh. Pembangkang dan pengkritik mungkin tidak fikir begitu. Tetapi Kerajaan mempunyai keyakinan terhadap dasar kewangan dan ekonomi. Dan begitu juga pelabur asing dan tempatan.
  10. Secara sosial, Kerajaan telah melancarkan skim Kemakmuran Bersama. Untuk pengkritik kerajaan ini tidak menunjukkan arah yang jelas. Tetapi bagi Kerajaan arahan itu jelas. Kerajaan tidak mahu hanya pulih dan menjadi makmur. Kerajaan mahu berkongsi kekayaan negara dengan adil.
  11. Untuk mencapai matlamat ini, kerajaan telah memulakan pelan perindustrian baru, dilengkapi dengan rancangan pertanian baru. Saya tidak akan terangkan. Tetapi kita tahu arah yang kita jalankan. Orang luar mungkin tidak. Tetapi kita lakukan.
  12. Kita jelas mengenai apa yang kita mahu lakukan dan bagaimana kita akan melakukannya. Rancangan mungkin mengambil masa satu minggu atau lebih untuk membuat tetapi perlaksanaan akan mengambil masa yang lebih lama, sekurang-kurangnya dua tahun atau lebih. Tetapi kerja sudah bermula. Bagi pemerhati, nampaknya tidak ada yang bergerak. Rom tidak dibina dalam satu hari. Apabila Malaysia beralih dari ekonomi berasaskan pertanian ke ekonomi perindustrian, ia juga mengambil masa. Tetapi kebanyakan kita tidak ingat dan anak muda tidak pernah melihat peralihan. Kebanyakannya dilahirkan apabila peralihan dicapai. Sukar untuk membayangkan Malaysia masih lagi negara pertanian hari ini.
  13. Perkara yang sama akan berlaku sekarang. Peralihan akan mengambil masa – mungkin dua tahun atau lebih dari sekarang. Tetapi percayalah akan berlaku. Sesungguhnya dalam beberapa cara ia sudah berlaku. Kerajaan akan menjadi digital dan tidak lama lagi tidak akan menggunakan wang tunai. Digitalisasi sudah berlaku dan Kecerdasan Buatan (AI) menyumbang kepada peningkatan kelajuan kerja dan transaksi.
  14. Bahkan bagi saya, ia mengecewakan untuk menunggu. Tetapi pada masa yang sama kita mesti bersabar. Jentera Kerajaan telah dibersihkan dan dengan cepat menyesuaikan diri dengan cara-cara baru untuk bekerja. Malah Menteri-menteri menyesuaikan diri untuk berada di dalam kerajaan bukan pembangkang.
  15. Tuduhan bahawa Kerajaan PH ini adalah dibuat oleh mereka yang enggan menerima realiti. Adakah kita sama dengan Malaysia di bawah Kerajaan sebelumnya? Atau mereka mengatakan mereka lebih suka Kerajaan kleptokratik lebih baik.
  16. Kami tidak mencuri wang atau menaikkan pinjaman supaya mempunyai wang untuk menyuap orang. Kami membelanjakan apa yang kita ada. Apa yang kita ada hanyalah kurang wang. Kita tidak mampu memberi wang kepada orang lain. Cara kami adalah untuk menambah atau mencipta pekerjaan. Tetapi rakyat mesti bersedia untuk mengambil pekerjaan atau peluang perniagaan yang diwujudkan.
  17. Kerajaan melakukan semua ini. Tetapi kita tidak berjaya menarik perhatian rakyat. Pada waktunya mereka akan menjadi sumbangan yang jelas kepada ekonomi negara.
  18. Dunia hari ini berada dalam keadaan kekacauan. Tidak ada yang benar-benar berjaya. Lihatlah apa yang berlaku di Latin Amerika, A.S., Europe, Timur Tengah, Afrika, Asia Selatan, malah Australia. Hanya China, Jepun dan Korea Selatan yang melakukan dengan baik, tetapi negara-negara Asia Timur Laut juga mempunyai masalah yang sukar dikawal.
  19. Kemudian lihat Malaysia. Kami stabil, aman dan Kerajaan menghormati undang-undang. Kami sedang membuang undang-undang yang tidak adil atau menangguhkan mereka sementara menunggu penyingkiran atau pindaan. Orang ramai berasa selamat berjalan di mana sahaja di negara ini. Semasa sambutan tahun baru 60 hingga 80 ribu orang berkumpul untuk menikmati rancangan tersebut. Ini tidak boleh berlaku walaupun di beberapa negara maju.
  20. Saya tidak akan bercakap tentang bencana alam. Kami telah terselamat walaupun kami tidak cukup bersyukur.
  21. Ya. Malaysia pulih daripada bencana yang disebabkan oleh Kerajaan Kleptokrasi yang terdahulu. Malah sekarang kita menikmati tadbir urus yang lebih baik.
  22. Berikan Kerajaan sedikit masa dan berkerja sepenuhnya dengan bersungguh-sungguh dalam Dasar Kemakmuran Bersama 2030, dan dalam masa dua tahun anda akan menyedari bahawa arah tuju Kerajaan adalah betul.

10 Jan 2020

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img