spot_img
spot_img

Penjimatan kos atau pun tidak untuk kenderaan rasmi ?

spot_img

KUALA LUMPUR, 7 Jan (Bernama) – Pentadbiran Pakatan Harapan (PH) baru-baru ini mendedahkan bahawa ia akan segera membincangkan perolehan kereta rasmi untuk menteri dan pegawai kanan kerajaan.

Ini berlaku selepas tamat tempoh konsesi 25 tahun dengan pembekal Spanco Sdn Bhd tahun lepas.

Pendedahan itu menimbulkan tindak balas campuran reaksi dari orang awam, tetapi kebanyakannya melihat proses itu dengan negatif.

- Advertisement -

Ada yang menuduh ia terlalu mewah, walaupun kerajaan mengatakan ia belum memutuskan konsesi yang akan datang, sementara yang lain pula menggesa untuk menggantikan konsesi itu, melalui proses ketelusan dalam anugerah tender.

Walau bagaimanapun, perbahasan di sekitar perolehan baru kekal dengan banyak spekulasi.

Dalam artikel ini, kita cuba untuk menerangkan beberapa soalan utama :

- Advertisement -

Apakah semua keraguan ini?

Pada 31 Disember, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail mengesahkan laporan media bahawa kerajaan sedang mencari untuk melantik syarikat bagi membekalkan kenderaan kepada menteri dan pegawai kanan kerajaan.

The New Straits Times melaporkan Saifuddin sebagai berkata bahawa perbincangan untuk pemerolehan baru itu berakhir pada penghujung konsesi kerajaan 25 tahun dengan Spanco Sdn Bhd pada tahun 2019.

Mengakhiri konsesi Spanco bertujuan untuk mengurangkan kos operasi, kata Saifuddin.

Berapa kos konsesi baru?

Perjanjian ini, antara pilihan lain, dilaporkan akan melibatkan 32 unit minivan mewah Toyota Vellfire dan sehingga 3,000 sedan Honda Accord untuk menggantikan kenderaan sedia ada Proton Perdana dan Toyota Camry.

Laporan berita yang sama juga mencadangkan kerajaan mempertimbangkan penambahan 8,000 unit proton Persona dan Proton Saga kos kepada barisan kenderaan pegawai kerajaan baru.

Toyota Vellfire, di mana perolehan itu melibatkan model terbaru, berharga RM362,000 setiap satu, menurut laman web kereta runcit carlist.my.

Pengangkut mewah akan dikhaskan untuk menteri dan timbalan menteri manakala Honda Accord (RM148,512 setiap satu) akan ditetapkan untuk pegawai kanan kerajaan.

Sekiranya ia ditolak dengan konsesi, kesepakatan yang melibatkan kira-kira 12,500 kenderaan selama 15 tahun boleh menelan belanja kerajaan sebanyak RM300 juta setahun dalam yuran pengurusan selepas tahun kelima.

Bilakah konsesi baru akan dilaksanakan?

Belum lagi. Menteri Kewangan Lim Guan Eng berkata pada 1 Januari bahawa keputusan untuk pemerolehan itu terletak pada Kabinet, yang dijangka membincangkan perkara itu pada mesyuarat pertamanya untuk tahun baru minggu depan.

Penjelasan itu timbul selepas kekeliruan berhubung kenyataan Saifuddin bahawa Kementerian Kewangan akan menentukan pembida yang akan menang.

Lim mengesahkan pada Februari tahun lalu bahawa kontrak Spanco tidak dilanjutkan untuk membenarkan tender terbuka dari syarikat lain untuk perjanjian itu.

Di mana wang akan dibelanjakan?

Kos akan melibatkan bekalan, pembaikan, penyelenggaraan dan pengurusan barisan kenderaan baru.

The Star melaporkan tahun lepas bahawa SUV akan diganti setiap empat tahun bersama-sama dengan 3,000 Honda Accord. Malay Mail tidak boleh mengesahkan kenyataan itu.

Siapa yang sedang berusaha untuk menang kontrak?

Laporan media dari tahun lalu menyatakan ada tujuh syarikat sedang melobi untuk memenangi kontrak yang lumayan ini.

Antara mereka adalah Kumpulan Naza, Berjaya, Sime Darby, DRB-Hicom, Samling Group, Comos dan Go Auto, pengedar Haval, dan syarikat konsesi semasa Spanco sendiri.

Spanco dijangka akan menggunakan pengaruh Tan Sri Robert Tan, yang menurut pegawai akhbar senior, menggunakan beberapa pengaruh politik.

Tan, seorang jutawan yang berdiri sendiri, membina sebuah empayar di pelbagai perniagaan termasuk pembuatan, pemasaran, perbankan, perkapalan, pembangunan hartanah dan perdagangan, dikenali sebagai ‘Small Hat King‘ kerana kepentingan besar yang dia bangun dalam syarikat tersenarai kecil.

Pembida lain yang berpengaruh ialah Kumpulan Naza dan Berjaya Tan Sri Vincent Tan. Desas – desus dalam dunia perniagaan memaklumkan bahawa kedua-duanya telah memeterai perkongsian untuk kontrak khusus ini.

Kenapa kontroversi itu?

Pada media sosial, pengkritik telah menaikkan kontroversi. Ramai merasakan yuran konsesi adalah terlalu tinggi, dengan sesetengah mengaku berlebihan dengan menunjuk janji untuk PH untuk memotong jenis pembaziran yang melanda kerajaan sebelumnya.

Tetapi pemimpin kerajaan berkata keputusan untuk tidak melanjutkan kontrak Spanco dan memberikan konsesi seterusnya melalui tender terbuka jelas merupakan langkah pemotongan kos.

Saifuddin berkata pada 31 Disember lalu bahawa Kabinet sebelum ini telah membincangkan pilihan yang akan menyelamatkan kerajaan lebih banyak wang, seperti elaun kenderaan dan bukan kenderaan rasmi.

Pengkritik juga menyuarakan kepada kerajaan untuk tidak menggunakan kenderaan mewah Jepun, tetapi seharusnya menggunakan Proton, terutamanya Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang begitu bertegas untuk mengadakan projek kereta kebangsaan ketiga.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img