spot_img
spot_img

Singapura bergantung kepada rakyat Malaysia untuk buruh kasar

spot_img

KUALA LUMPUR: Rakyat Malaysia menyeberangi Tambak Johor untuk melakukan kerja buruh kasar Singapura untuk gaji yang lebih baik, manakala rakyatnya pula bergantung kepada pekerja asing untuk melakukan kerja itu untuk mereka.

Lebih separuh juta rakyat Malaysia di semua sektor memilih untuk bekerja di bandar raya itu kerana gajinya kira-kira lima kali ganda jumlah yang ditawarkan berbanding di Malaysia, kata Menteri Sumber Manusia M. Kulasegaran dalam jawapan di parlimen Selasa lalu. Itulah yang membuat mereka bersedia untuk mengambil walaupun “kerja 3D” – kotor, berbahaya, sukar – dan pada masa yang sama syarikat-syarikat Malaysia sukar untuk mengambil pekerja tempatan.

Trend ini telah menyebabkan ladang-ladang dan pengilang-pengilang kita, mencipta apa yang disebut oleh Menteri Kewangan Lim Guan Eng sebagai “ketagihan kepada buruh asing berkemahiran rendah”.

- Advertisement -

Malaysia berusaha mengatasi masalah ini dengan memberi insentif gaji bulanan sebanyak RM500 kepada pekerja tempatan dan sehingga RM250 untuk majikan mereka. Ini bertujuan untuk mengurangkan jumlah pekerja asing sebanyak 130,000 dalam masa lima tahun.

Persatuan pembinaan tidak optimistik langkah itu akan menyelesaikan sepenuhnya masalah buruh.

“Langkah ini tidak akan terlalu berkesan dalam mengurangkan jumlah pekerja asing, kerana ramai pekerja asing yang bekerja dalam pekerjaan yang rakyat Malaysia kurang minat bersaing atau mengambil bahagian,” kata Persatuan Pembinaan Malaysia. – Bloomberg

What’s your Reaction?
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img