spot_img
spot_img

Kejayaan berkait rapat siapa pasangan anda

spot_img

Sama ada anda menyedari atau tidak, kejayaan dan pandangan anda dalam hidup juga boleh bergantung kepada orang yang mengelilingi anda sendiri.

Tetapi sains mengambil langkah yang lebih dalam.

Menurut penyelidik, kejayaan anda mungkin juga bergantung kepada siapa yang anda berkahwin.

- Advertisement -

Satu kajian yang baru diterbitkan di Carnegie Mellon University menunjukkan bahawa pasangan boleh mempengaruhi keputusan yang anda buat, akhirnya menyumbang kepada kejayaan atau kegagalan anda.

Menurut kajian ini, orang dengan pasangan yang menyokong “lebih cenderung untuk memberikan diri mereka peluang untuk berjaya.”
Orang yang mempunyai rakan sokongan cenderung untuk mengambil lebih banyak tugas yang mencabar

Mereka sampai pada kesimpulan ini selepas belajar 163 pasangan suami isteri. Setiap pasangan diberi pilihan – untuk menyelesaikan teka-teki mudah atau bersaing untuk hadiah. Penyelidik kemudian mengambil perhatian setiap interaksi pasangan masing-masing.

- Advertisement -

Mereka mendapati bahawa mereka yang mempunyai rakan yang lebih menggalakkan dan menyokong lebih suka bersaing untuk hadiah tersebut. Mereka yang rakan-rakannya mengecewakan memilih teka-teki yang lebih mudah.

Tetapi mereka tidak berhenti di situ. Apabila para penyelidik menyusul pasangan yang sama 6 bulan kemudian, mereka mendapati bahawa mereka yang mengambil latihan yang lebih mencabar melaporkan bahawa mempunyai hubungan yang lebih baik, pertumbuhan, kesejahteraan mental, dan pada umumnya lebih bahagia sebagai pasangan daripada mereka yang menyelesaikan teka-teki yang lebih mudah .

Menurut Brooke Feeney, penulis utama kajian dan profesor psikologi di Dietrich College of Humanities and Social Sciences CMU,

“Kami mendapati sokongan untuk idea bahawa pilihan orang membuat pada titik keputusan tertentu seperti mengejar peluang pekerjaan atau mencari teman baru – banyak perkara untuk kesejahteraan jangka panjang mereka.

“Pasangan yang penting boleh membantu anda berkembang melalui peluang hidup. Atau mereka boleh menghalang keupayaan anda untuk berkembang dengan menjadikannya lebih kecil peluang untuk berkembang. “


Pasangan yang popular dan berjaya di dunia juga bersetuju

Mungkin bukti terbaik ini adalah pasangan ‘berkuasa’ paling terkenal di dunia kita hari ini. Barack dan Michelle Obama, Mark Zuckerberg dan Pricilla Chan, Jay-Z, dan Beyonce, David dan Victoria Beckham, juga Perdana Menteri kita Tun Dr Mahathir Mohammad dan Tun Dr Siti Hasmah Ali.

Pasangan No.1 Malaysia yang dikagumi

Semua datang dari latar belakang yang berlainan dan tinggal dalam industri yang berbeza, namun semuanya mengakui satu perkara yang sama: mereka tidak akan berjaya kerana mereka tanpa pasangan yang penting.

Dalam wawancara dengan Oprah Winfrey pada tahun 2011, Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama mengesahkan sama banyaknya.

“Sudah tentu saya tidak dapat melakukan apa-apa yang saya lakukan tanpa Michelle. Anda bertanya lebih dahulu apa yang membuatkan saya waras, apa yang membuatkan saya seimbang, apa yang membolehkan saya menangani tekanan. Ini wanita muda di sini … Bukan sahaja dia seorang wanita pertama yang hebat, dia adalah batu loncatan saya. Saya berbincang dengan dia dalam banyak perkara setiap hari. “

Mark Zuckerberg berkata begitu banyak dalam ucapannya pada 2017 Harvard. Pengasas Facebook menandakan usaha kerja sosialnya kepada isterinya, Priscilla.

“Priscilla adalah orang yang paling penting dalam hidup saya, jadi anda boleh katakan, itu perkara yang paling penting yang saya bina kini.”

Tetapi bukan hanya wanita yang terbukti menjadi pasangan yang menyokong. Beyonce juga merakamkan sokongan kepada suami Jay-Z. Menurut Beyonce, Jay-Z membantu dan menyokongnya pada “begitu banyak tahap.”

“Saya tidak akan menjadi wanita yang saya kecapi kini jika saya tidak pulang ke rumah suami saya. Ia cukup memberikan saya asas yang hebat seperti itu. “

Kita semua mempunyai definisi kejayaan yang sangat berbeza. Dan mungkin sebahagian daripada anda mungkin tidak mahu berkahwin.

Tetapi anda tidak boleh menafikan perasaan yang indah rakan kongsi yang menyokong membawa kepada kehidupan anda. Hanya mempunyai seseorang yang percaya kepada anda dan memberi anda keyakinan untuk mengambil risiko yang lebih besar adalah sangat tidak ternilai.

Ia bukan sahaja menjadikan anda lebih berjaya, tetapi ia menjadikan anda lebih bahagia dan lebih menghargai pencapaian anda. Seperti yang mereka katakan, kejayaan merasakan kurang jika anda tidak mempunyai sesiapa untuk dikongsikan. Ia bukan sesuatu yang anda perlukan, tetapi ia boleh menjadi bonus yang hebat.

Mungkin ini adalah sesuatu yang selalu anda perlukan untuk mencari rakan kongsi masa depan.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img