spot_img
spot_img

China mengalah – kenapa HK penting bagi mereka

spot_img

HONG KONG (5 Sept): Kebimbangan mengenai masa depan politik dan ekonomi Hong Kong semakin meningkat apabila protes pro-demokrasi menyerang dan menggunakan kekerasan, dan China menjelaskan bahawa campur tangan dari tanah besar itu akan semakin kuat.

Pemimpin Hong Kong, Carrie Lam berkata pada Khamis semalam bahawa China “memahami, menghormati dan menyokong” langkah kerajaannya secara rasmi menarik balik suatu rang undang-undang ekstradisi, sebahagian daripada langkah yang diharapkannya akan membantu bandar itu “bergerak maju” daripada bulan-bulan rusuhan yang lalu.

Dalam satu sidang akhbar, Lam berulang kali mempersoalkan mengapa dia mengambil masa yang lama untuk menarik balik rang undang-undang yang akan membiarkan ekstradisi warga Hong Kong ke tanah besar China walaupun bantahan semakin ganas, tetapi dia tidak mahu menjawab soalan-soalan itu.

- Advertisement -

“Ia tidak tepat untuk menggambarkan ini sebagai perubahan minda,” katanya.

“Sepanjang proses keseluruhan, Kerajaan Pusat mengambil kedudukan bahawa mereka faham mengapa kita perlu melakukannya. Mereka menghormati pandangan saya, dan mereka menyokong saya sepanjang masa, “kata Lam, berpakaian putih dan kelihatan kurang tegang berbanding penampilan televisyen pada hari sebelumnya.

Dia menarik balik rang undang-undang, yang telah menjejaskan Hong Kong yang dikuasai oleh krisis politik yang paling buruk dalam dekad, pada hari Rabu lalu.

- Advertisement -

Beliau juga mengumumkan langkah-langkah lain termasuk membuka platform untuk dialog dengan masyarakat untuk cuba menangani masalah ekonomi, sosial dan politik yang berakar umbi yang katanya menyumbang kepada permasalahan itu.

Campur tangan oleh tentera China yang serius itu akan merosakkan kedudukan Hong Kong sebagai pusat kewangan antarabangsa yang stabil dan merupakan pintu masuk bagi modal global yang mengalir ke dalam ekonomi kedua terbesar dunia. Tiada bandar China lain, malah Shanghai, boleh melangkah ke peranan itu pada masa hadapan.

MENGAPA CHINA PERLUKAN HONG KONG ?

Walaupun China masih mempunyai kawalan modal yang luas dan sering campur tangan dalam pasaran kewangan dan sistem perbankannya, Hong Kong merupakan salah satu ekonomi paling terbuka di dunia dan salah satu pasaran terbesar bagi pembiayaan ekuiti dan hutang.

Saiz ekonomi Hong Kong hanya boleh bersamaan dengan 2.7% dari tanah besar China sekarang, turun dari 18.4% pada tahun 1997 apabila ia kembali kepada pemerintahan China, tetapi wilayahnya lebih tinggi prestijnya kerana sistem kewangan dan perundangan bertaraf dunia.

Apa yang mungkin disebabkan sistem pemerintahan yang unik.

Di bawah ‘satu negara, dua formula’ yang dipersetujui sebagai sebahagian daripada penyerahan Britain ke wilayah itu ke China, Hong Kong dijamin kebebasan yang tidak terdapat di tanah besar seperti kebebasan bersuara dan badan kehakiman yang bebas.

Kebebasan ini memberikan Hong Kong status istimewa di peringkat antarabangsa, yang membolehkannya untuk merundingkan perjanjian perdagangan dan pelaburan secara bebas dari Beijing – misalnya, tidak perlu membayar tarif yang dikenakan Amerika Serikat terhadap import Cina.

Mereka juga bermaksud pelabur asing mempunyai lebih banyak keyakinan terhadap sistem perundangan dan tadbir Hong Kong. Sistem undang-undang China pula berpaksikan kepada Parti Komunis.

APAKAH TERKINI?

China menggunakan pasaran mata wang, ekuiti dan hutang Hong Kong untuk menarik dana asing, manakala syarikat antarabangsa menggunakan Hong Kong sebagai pelancar untuk berkembang ke tanah besar China. Sebahagian besar pelaburan langsung asing (FDI) di China terus disalurkan melalui bandar raya itu.

Kebanyakan firma terbesar China, dari Bank Perindustrian dan Komersial milik China, kepada syarikat swasta seperti Tencent Holdings, telah tersenarai di Hong Kong, selalunya sebagai platfom untuk pengembangan global. Tahun lepas, syarikat-syarikat China mengumpul $ 64.2 bilion di peringkat global – hampir satu pertiga daripada jumlah keseluruhan di seluruh dunia – melalui tawaran awam awal (IPO), tetapi hanya $ 19.7 bilion daripada penyenaraian di Shanghai atau Shenzhen, menurut data dari Refinitiv, berbanding $ 35 bilion di Hong Kong.

Skim “Sambungan” Connect Scheme yang menghubungkan bursa Hong Kong dengan orang-orang di Shanghai dan Shenzhen juga menyediakan gerbang utama bagi orang asing untuk membeli saham tanah besar.

Perniagaan China juga menerima tempias daripada pasaran hutang Hong Kong sebanyak 33% daripada pembiayaan dolar AS $ 165.9 bilion pada tahun lepas, menunjukkan data Refinitiv.

Bank China memegang lebih banyak aset di Hong Kong – $ 1.1 trilion pada 2018 – daripada peminjam dari rantau lain, menurut data Pihak Berkuasa Kewangan Hong Kong yang dikumpulkan oleh Natixis. Angka itu bersamaan dengan kira-kira 9% daripada KDNK China.

Mengurangi risiko saluran pembiayaan yang besar seperti menjejaskan ekonomi China yang semakin perlahan, mengurangkan keyakinan bahawa Parti Komunis dapat terus menyampaikan kemakmuran selepas rekod prestasi yang kukuh dan dekad yang panjang. Antara perhubungan yang lain, pelabuhan Hong Kong terus mengendalikan bahagian eksport dan import China, dan bandar itu juga merupakan rakan dagang terbesar China dalam perkhidmatan pada tahun 2018 dengan pasarannya melebihi 20% yang mendahului 17% AS, menurut Kementerian Perdagangan China.

Hong Kong juga menjadi teras kepada cita-cita jangka panjang China untuk mengubah yuan menjadi mata wang antarabangsa yang semakin banyak digunakan, dan bersaing dengan dolar A.S.. Walaupun masih jauh, mencapai matlamat itu akan meningkatkan kepentingan dunia dalam kejayaan China, serta pengaruh Beijing.

Beijing mengatakan ia tidak akan duduk diam jika pergolakan di Hong Kong mengancam keamanan dan kedaulatan China. Pegawai-pegawai China telah berkata bahawa kejadian-kejadian di Hong Kong adalah perkara dalaman dan mengecam gangguan asing. Tetapi ramai pemimpin dunia telah mendesak pengecualian cengkaman ke atas Hong Kong.

Sesetengah senator A.S. telah mengancam untuk meminda Akta Dasar Hong Kong 1992 dan berhenti melayannya sebagai kawasan kastam yang berasingan dari tanah besar. Itu bergantung pada penilaian mereka bahawa Hong Kong cukup ‘merdeka’ dari Beijing. Apa-apa tindakan oleh tentera darat utama mungkin menjadi faktor penentu dalam membuat perubahan itu.

Walaupun Beijing tidak menggunakan apa yang dipanggil “pilihan nuklear” iaitu dengan menggunakan tentera, tanda-tanda campur tangan yang lebih terbuka dan langsung dalam hal ehwal Hong Kong dan pertempuran jalanan yang berterusan boleh menggesa pelabur global untuk mencari pusat kewangan yang lain dengan sistem perundangan yang dihormati, seperti Singapura.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img