spot_img
spot_img

Lima cabaran utama negara yang perlu diutamakan

spot_img

Bersatu teguh, bercerai roboh

Semua yang menyatukan akhirnya akan terbahagi; semua yang terbahagi (berpecah) akan akhirnya bersatu. Politik adalah permainan muzik di mana seseorang boleh ikut, dengar, rasakan, bertindak, malu, atau terdedah.

Tetapi politik menurut Max Weber, seorang ahli sosiologi Jerman abad ke-19, juga boleh dijadikan kerjaya.

- Advertisement -

Ia bukan pencarian rezeki yang kekal atau mendapat keuntungan, tetapi usaha untuk mendapatkan perkara yang tepat untuk masyarakat secara keseluruhan. Pemimpin boleh mencapai tahap tertinggi berdasarkan karisma mereka, juga faktor pihak berkuasa yang tersusun dan sistem pentadbiran undang-undang birokrasi yang baik.

Politik, walaupun ditakrifkan sering sebagai seni yang sukar, yang mana tidak ada kawan tetap tetapi hanya kepentingan matlamat yang tetap, mempunyai dimensi yang sepenuhnya dan kekal menarik minat ramai.

Malaysia harus berhasrat untuk mencapai apa yang dirakamkan oleh Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohammad, merapatkan hubungan dalam Pakatan Harapan untuk memberi tumpuan kepada bergerak maju sebagai satu pasukan. Mandat kemenangan pilihan raya adalah ujian keupayaan seseorang untuk mencapai tadbir urus yang baik.

- Advertisement -

Terdapat lima trend yang membimbangkan di dunia yang boleh menjejaskan Malaysia dengan cara yang tidak menentu. Pertama sekali, Perkongsian Ekonomi Komprehensif Serantau (RCEP) tidak akan selesai tahun ini, kerana hanya 30 hingga 40% daripada isu-isu yang telah diselesaikan, sementara India tetap teguh dalam keyakinannya bahawa apa-apa konsesi selanjutnya oleh New Delhi akan mengakibatkan kebanjiran barangan China yang banyak disubsidi di India. RCEP tidak bukan solusi sekarang.

Kedua, dengan keluaran dalam negara kasar Malaysia dijangka berkembang pada kadar 4.1% hingga 4.4% pada tahun depan, ekonomi Malaysia akan menjadi lesu. China berkembang pada 6.2%, dan ia adalah salah satu pertumbuhan ekonomi terendah sejak China membuka ekonominya.

Oleh itu, walaupun Malaysia boleh mengeksport durian ke China, ekonomi China masih lemah untuk membantu Malaysia, sama ada pada minyak kelapa sawit atau kekayaan hartanah yang kini menjadi masalah utama di seluruh Malaysia.

Ketiganya, konflik perdagangan Sino-AS kini telah mengalihkan konflik perdagangan sub-rantau antara Jepun dan Korea Selatan. Jepun mula menyekat eksport ke Korea Selatan dari tiga bahan kimia khusus yang digunakan untuk membuat semikonduktor dan telefon pintar, dan ini boleh menjejaskan eksport dan ekonomi Korea Selatan.

Dengan Jepun dan Korea Selatan saling berlawan ekonomi antara mereka (tidak bekerjasama), mereka tidak akan mengambil serius gerakan inisiatif yang diperlukan seluruh ASEAN.

Kelima, ekonomi yang berkuasa pada masa kini adalah semuanya digital. Malaysia ketinggalan. Malah Go Grab telah dirampas oleh Singapura. Terdapat empat syarikat digital besar di Indonesia. Perdagangan digital Indonesia telah mencapai US $ 27bil setahun, dengan kemungkinan mencapai US $ 300bil setahun. KDNK mereka telah melepasi AS $ 1 trilion juga. Malaysia perlu bekerja tiga kali lebih keras, jika tidak, Indonesia berpotensi untuk mewujudkan modal baru, kewangan besar, untuk membina bandar sama seperti Putrajaya yang dilancarkan di Malaysia sekitar 20 tahun yang lalu.

Tanpa semangat perpaduan, Pakatan Harapan akan diserahkan kembali kepada rakyat untuk memilih pada pilihanraya umum tahun 2023.

Kembalinya kleptokrat Umno dan PAS untuk menjadi kerajaan adalah tidak mustahil jika pergaduhan semasa berterusan.

Untuk menjadi harimau Asia, Pakatan Harapan tidak harus mengalahkan antara satu sama lain, sama ada di antara puak parti dalaman atau antara parti dalam gabungan yang sama.

Jika itu berlaku, ia akan memusnahkan semuanya. Mari kita bersama-sama amati peringatan yang baik oleh Tun Dr Mahathir pada retreat PKR lalu dan EGM Parti Pribumi Bersatu Malaysia semalam.

Penulis Rais Hussain adalah Presiden/CEO Emir Research, badan pemikir bebas. Beliau juga Ahli Majlis Tertinggi Bersatu
What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img