Free Porn
xbporn

https://www.bangspankxxx.com
spot_img
spot_img

Pahamin Rejab berminat dengan MAS

spot_img

PETALING JAYA: Datuk Pahamin Ab Rajab dan lima rakannya yang berminat untuk mengambil alih Malaysia Airlines Bhd telah memberi jaminan bahawa tidak akan ada potongan pekerjaan jika rancangan mereka untuk menjadikan syarikat penerbangan yang tenat itu diterima oleh kerajaan.

Tawaran melalui syarikat mereka, Najah Air Sdn Bhd, mempunyai bukti pembiayaan dan mereka perlu menjalankan siasatan kewangan MAS selama tiga bulan sebelum melancarkan pelan pemulihan penuh mereka untuk syarikat penerbangan itu.

“Kami sedang mencari untuk mengambil 49% kepentingan dalam syarikat penerbangan itu dan Khazanah Nasional Bhd 51%,” kata Pahamin kepada StarBiz ketika dihubungi semalam.

- Advertisement -

Beliau menambah bahawa “kami telah memberi jaminan kepada Perdana Menteri bahawa kami tidak akan memecat sesiapa di Malaysia Airlines. Kami juga tidak akan meminta sokongan kewangan daripada Khazanah atau kerajaan. Kami akan (meminta) mempunyai hak untuk menguruskan tanpa gangguan daripada kerajaan.

“Syarikat penerbangan itu akan mempunyai penjenamaan kebangsaan sama dan tidak akan menukar nama. Ia akan kekal sebagai Malaysia Airlines dan ia akan menjadi syarikat penerbangan antarabangsa, ” katanya.

Kumpulan yang diterajui oleh Pahamin bertemu Perdana Menteri minggu ini untuk menyatakan minat untuk membantu menjadikan syarikat penerbangan terunggul serantau. Perdana Menteri adalah pengerusi Khazanah, pemegang saham tunggal Malaysia Airlines.

- Advertisement -

Walaupun banyak perubahan dalam masa lalu, syarikat penerbangan itu gagal untuk menguntungkan dan kini memerlukan lebih banyak wang untuk menyelamatkannya. Kerajaan telah menyatakan dengan jelas bahawa ia tidak dapat membiayai syarikat penerbangan itu dan sedang mempertimbangkan sama ada menutupnya atau menjual saham kepada pelabur. Oleh itu, beberapa cadangan telah muncul.

Sepuluh tahun yang lalu, Qantas Australia mendekati kesepakatan untuk mengambil kepentingan dalam syarikat penerbangan itu tetapi kesepakatan itu gagal akibat tekanan dari kesatuan sekerja Malaysia Airlines. Sekiranya perjanjian itu berjaya, syarikat penerbangan itu mungkin akan akan lebih baik.

Selain daripada cadangan Pahamin, terdapat beberapa orang lain untuk dipertimbangkan. Malah syarikat penerbangan itu sendiri telah membuat rancangannya sendiri untuk mendapatkan keuntungan. Pemegang saham tunggalnya Khazanah mempunyai rancangannya sendiri mengenai bagaimana syarikat itu mahu beralih dan boleh melibatkan penjualan saham.

Cadangan lain yang dikatakan masih terdapat di dalam jadual termasuk beberapa bekas pekerja Khazanah dan Jentayu Danaraksa Sdn Bhd.

Namun, terdapat satu lagi kumpulan, bekas pekerja Malaysia Airlines yang juga ingin dipertimbangkan dan sedang menunggu untuk membentangkan kes mereka kepada Perdana Menteri.

Di antara semua ini, para pakar industri teruja dengan beberapa khabar angin.

“Ada dikatakan cadangan dari Timur Tengah, terutama dari Qatar, datang sebagai pelabur. Ia sama ada dari syarikat penerbangannya, agensi pelaburan atau dana persendirian yang dikaitkan dengan keluarga diraja Qatari, ” kata seorang sumber.

Pahamin sebelum ini adalah ketua pengarah jabatan pengangkutan jalan dan pengerusi bukan eksekutif AirAsia Bhd

Memandangkan hubungannya dengan AirAsia, tidak menghairankan bahawa desas-desus di pasaran adalah sama ada beliau mewakili Tan Sri Tony Fernandes untuk mengambil alih Malaysia Airlines. Namun Fernandes sebelum ini menafikan sebarang kepentingan untuk mengambil alih Malaysia Airlines.

“Kami tidak bercakap dengan Fernandes. Dia tidak terlibat dalam cadangan kami. Dia akan menjadi pesaing saya jika kita dapat mengubah Malaysia Airlines, “kata Pahamin.

Apabila ditanya di mana Najah Air akan mendapat pembiayaan untuk menguasai Malaysia Airlines, Pahamin berkata, “Kami tidak akan meminta kerajaan untuk pinjaman atau jaminan. Malah, pendanaan adalah paling sedikit masalah bagi kami. Rakan saya boleh mendapatkan wang itu. Kemudian orang akan datang dan melabur. Kami bercakap dengan institusi tempatan dan asing. Kami juga bercakap dengan mereka yang akan melakukan usaha yang wajar. ”

Beliau menambah bahawa Najah Air sedang dalam proses didaftarkan dan akan menjadi kenderaan mereka untuk mengambil alih syarikat penerbangan itu.

Tetapi siapa rakannya?

Dia tidak mendedahkan ini, hanya mengatakan bahawa ia berasal dari Britain dan selebihnya dari Malaysia. Dia dan salah seorang dari Britain terlibat dalam industri penerbangan.

“Rakan kongsi saya adalah orang-orang yang terkenal … mereka adalah beberapa orang baik yang benar-benar mahu membantu syarikat penerbangan itu kerana semua orang bercakap mengenainya. Oleh itu, kami melakukan kajian untuk mencari tahu apa masalah selepas empat hingga lima pemulihan utama.

“Kami kemudian memutuskan bahawa kami perlu bertemu dengan Perdana Menteri untuk membuat rancangan mengenai cara terbaik untuk menjadikan syarikat penerbangan itu. Kami meminta hak eksklusif untuk melakukan ketekunan wajar, kerana kami tidak tahu apa yang ada di dalamnya kerana ia adalah syarikat swasta dan tidak disenaraikan. Permintaannya adalah kami diberi hak untuk menjalankan usaha wajar dan siasatan terperinci.

“Pada akhir usaha yang wajar, kami akan membuat rancangan khusus untuk melakukan apa yang terbaik untuk syarikat penerbangan itu. Marilah kita tunggu hasilnya dan kami gembira diberi peluang untuk mengubahnya, ” tambahnya.

Baginya, Malaysia Airlines mempunyai masalah kos struktur dan terdapat kekurangan penglibatan dengan pekerjanya.

Tidak ada sinergi antara pengurusan dan kakitangan MAS. Apabila anda membuat pelan korporat, semua orang mesti terlibat, anda perlu memberi pemilikan kepada pekerja anda, anda memerlukan sokongan mereka untuk melaksanakan rancangan itu, ” tambahnya.

Baru-baru ini, Malaysia Airlines memeterai perjanjian dengan Japan Airlines dan Singapore Airlines (SIA). Ini dilihat sebagai perkongsian kod-saham oleh industri, yang merupakan norma, dan syarikat penerbangan itu boleh memiliki banyak lagi kod saham, terutama ke Eropah dan Amerika Syarikat.

Walau bagaimanapun, hubungan dengan SIA telah membawa kepada spekulasi bahawa SIA mungkin menjadi pelabur.

Penganalisis ketua CAPA Centre for Aviation Brendan Sobie berkata memorandum persefahaman antara Malaysia Airlines dan SIA secara semulajadi telah bermula spekulasi bahawa SIA akan menjadi pelabur strategik kesatria putih yang diperlukan oleh Malaysia Airlines dan salah satu yang disokong oleh kerajaan Malaysia.

“Bagaimanapun, terdapat banyak cabaran (politik dan komersial) yang perlu diatasi untuk membuat pilihan yang serius. Sudah terlalu awal untuk mengatakan sejauh mana perkongsian ini akan berlaku, dan oleh itu, berapa banyak impaknya, ” katanya.

Tetapi perkongsian kod di Kuala Lumpur dan Singapura akan memberi manfaat kepada penumpang.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img