Free Porn
xbporn

https://www.bangspankxxx.com
spot_img
spot_img

Billionare media baru – Syed Mokhtar Al-Bukhary

spot_img

PETALING JAYA: Seorang yang menjauhi media, Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary merupakan mogul media baru di Malaysia, setelah dipercayai memiliki kepentingan utama dalam kumpulan media terbesar di negara, Media Prima Bhd untuk kira-kira RM74 juta.

Sumber memberitahu StarBiz bahawa beliau membeli kepentingan ekuiti 11.09% di Media Prima dari Gabungan Kesturi Sdn Bhd dalam perjanjian luar pasaran pada 2 Julai. Gabungan Kesturi dimiliki sepenuhnya oleh syarikat pemegang amanah Amanah Raya Bhd, sepenuhnya dimiliki oleh kerajaan.

Dengan pemerolehan itu, Syed Mokhtar menambah lagi satu syarikat media dalam perniagaannya, selain TMR Media Sdn Bhd – penerbit The Malaysian Reserve – dan Utusan Melayu (M) Bhd

- Advertisement -

Spekulasi juga telah diperkatakan sama ada Syed Mokhtar sedang merangka penggabungan mega pemain-pemain media di Malaysia, menyusun beberapa akhbar nasional utama termasuk New Straits Times, Berita Harian dan Utusan Melayu di bawah satu payung.

Sekurang-kurangnya 13 tahun yang lalu, satu cadangan yang sama telah dicadangkan untuk menggabungkan New Straits Times Press (M) Bhd dan Utusan Melayu.

Bagaimanapun, cadangan itu dibatalkan kurang daripada dua bulan selepas rundingan bermula, berikutan bantahan yang tegar dalam Umno, dengan ramai yang takut akan monopoli muncul.

- Advertisement -

Menurut data Bloomberg, 123.02 juta saham Media Prima telah diurus pada 2 Julai, dengan harga 60 sen sesaham.

Ini mewakili premium 23.7% kepada harga penutup saham sebanyak 48.5 sen.

Ia berspekulasi bahawa kepentingan 11.09% Gabungan Kesturi telah dipegang oleh Amanah Raya bagi pihak Umno. Parti politik masih mengekalkan 7.96% kepentingan dalam Media Prima selepas penjualan saham, yang diadakan melalui Altima Inc.

Pada bulan Mac tahun ini, timbalan presiden Umno Datuk Seri Mohamad Hasan memberitahu portal dalam talian bahawa parti itu akan melupuskan kepentingannya dalam Media Prima disebabkan kekangan kewangannya.

Terdahulu pada bulan Februari, Umno menjual kepentingan ekuiti 31.6% dalam penerbit harian Bahasa Malaysia Utusan Melayu berjumlah RM6.65 juta.

Menurut sumber, The Edge Media Group Datuk Tong Kooi Ong juga telah didekati untuk memperoleh kepentingan dalam Media Prima. Walau bagaimanapun, rundingan itu tidak menjadi kenyataan.

Keputusan Syed Mokhtar untuk memperluaskan pendedahannya dalam segmen media menimbulkan persoalan, memandangkan persekitaran perniagaan yang mencabar sektor kini.

Pautan MYTV

Bagaimanapun, sumber mengatakan bahawa penyertaan konglomerat ke Media Prima tidak begitu mengejutkan, kerana terdapat rancangan untuk menghubungkan MYTV Broadcasting Sdn Bhd dan Media Prima.

MYTV, yang dimiliki oleh Syed Mokhtar melalui Puncak Semangat Sdn Bhd, adalah penyedia perkhidmatan siaran yang dipilih semula pada 2014 untuk menerajui pelancaran televisyen terestrial digital kebangsaan, yang dikenali sebagai myFreeview.

“MYTV mempunyai kesukaran dalam memperoleh trafik dari segi penonton. Pengendali Pay-TV Astro dan penyedia perkhidmatan digital lain seperti Netflix dan iflix telah menjadikan pasaran lebih berdaya saing.

“Untuk menjadi menarik kepada penonton dan mendapat bahagian pasaran, MYTV memerlukan kandungan baharu yang lebih segar. Di sinilah Media Prima akan masuk, menawarkan kandungan baru untuk MYTV pada masa akan datang dan membawa manfaat sinergi, “katanya.

Media Prima terlibat dalam pelbagai perniagaan yang berkaitan dengan media di dalam iklan televisyen, cetak, radio, iklan, kandungan dan media digital.

Kumpulan itu kini mempunyai tiga buah akhbar (New Straits Times, Berita Harian dan Harian Metro), empat saluran TV percuma (TV3, ntv7, 8TV dan TV9) dan empat stesen radio (Fly FM, Hot FM, One FM dan Kool FM).

Media Prima juga memiliki Primeworks Studios, yang merupakan syarikat pengeluaran kandungan terbesar di Malaysia.

Pada masa ini, Mitsubishi UFJ Financial Group adalah pemegang saham terbesar dalam Media Prima dengan kepentingan sebanyak 12.84%.

Melalui Morgan Stanley & Co LLC, Mitsubishi UFJ muncul sebagai pemegang saham utama di Media Prima pada April 2017 dan secara beransur-ansur menaikkan pegangannya.

Perniagaan media semasa Syed Mokhtar, iaitu, Utusan Melayu dan Rizab Malaysia, telah bergelut dari segi kewangan. Menurut hasil kewangan terkini mereka, kedua-dua syarikat berada dalam paras tenat.

Pada tahun kewangan 2018 (FY18), Utusan Melayu melaporkan kerugian bersih yang melebar sebanyak RM186.62 juta.

Sementara itu, TMR Media mencatatkan kerugian RM4.41 juta dalam TK17.

Perlu diingat bahawa dalam tahun-tahun kebelakangan ini, TMR Media telah dirombak untuk menarik lebih ramai pembaca perniagaan, meniru harian The Edge.

Usaha Syed Mokhtar ke Media Prima tidak mudah. Walaupun syarikat itu ada sedikit peningkatan tahun lepas selepas dua tahun berturut-turut kerugian, ia sebahagian besarnya disebabkan oleh keuntungan sekali sahaja daripada penjualan harta. Akhbar kumpulan media juga telah terjejas oleh penurunan peredaran, yang telah memberi kesan kepada pendapatan.

Media Prima memulakan FY19 dengan kerugian bersih yang lebih besar tahun ke tahun. Syarikat itu mencatatkan kerugian bersih RM40.41 juta pada suku pertama dengan pendapatan yang lebih rendah sebanyak RM239.1 juta.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img