spot_img
spot_img

Rahsia Mendapat Kelulusan Pinjaman Di BANK

spot_img

ORANG ramai masih tidak mengetahui rahsia yang paling penting untuk mendapatkan kelulusan pinjaman. Kebanyakan orang mendakwa bahawa ekonomi sekarang tidak bagus yang mengakibatkan kewangan bank tidak stabil, akhirnya bank terpaksa menaikkan taraf polisi untuk kelulusan pinjaman perumahan.

Pada pendapat saya, sebagai Pengarah Jualan di Diligent Planners Sdn. Bhd., sebuah syarikat penasihat untuk pinjaman perumahan, kebanyakan orang ramai masih tidak dapatkan pinjaman perumahan adalah mereka yang gagal mengemukakan dokumen peribadi seperti yang diminta semasa memohon pinjaman.

Berikut adalah dokumen yang penting semasa memohon pinjaman dia bank

- Advertisement -

Semua maklumat di dalam penyata gaji mesti terang, seperti nama, nombor kad pengenalan, tarikh gaji dan lain-lain lagi. Jika penyata gaji anda ditulis tangan, cap majikan mesti ada pada penyata tersebut.

KWSP

Pastikan majikan anda memasukkan KWSP dalam masa yang tetap. Tolakan KWSP adalah termasuk elaun, komisen, kerja lebih masa, faedah tahunan dan lain-lain. Ingat, sesiapa yang bekerja tanpa caruman KWSP, pihak bank langsung tidak akan menimbangkan pemohonan pinjaman.

- Advertisement -

Elaun

Elaun anda tidak boleh dalam format tunai walaupun tunai itu dikreditkan ke bank akaun, kecuali syarikat tempat anda bekerja adalah berniaga secara tunai seperti pemborong, bengkel kereta, pasar pagi atau pasar malam, pusat tuisyen, tadika dan sebagainya.

Faedah tahunan

Bank akan mengambil faedah tahunan selama dua tahun sebagai tambahan pendapatan semasa menimbangkan permohonan pinjaman. Jika syarikat anda tidak menolak caruman KWSP daripada bonus anda, sila simpan penyata bank anda sebagai bukti bonus sudah dikreditkan dalam akaun bank.

Komisen

Pastikan komisen anda konsisten selama enam bulan yang terbaharu. Komisen yang tidak stabil akan menyebabkan bank tidak dapat meluluskan pinjaman perumahan anda dalam margin yang dipohon.

Perjanjian sewa

Sewaan bulanan boleh ditolak komitmen anda dalam permohonan pinjaman, tetapi sewaan bulanan mesti ada perjanjian sewa yang sah, dan sewaan bulanan mesti dikredit dalam bank akaun selama tiga hingga enam bulan.

Surat Kelulusan Pinjaman

Segala surat kelulusan bank kena disimpan kerana ia boleh merendahkan komitmen anda. Ini satu faktor yang penting dalam pertimbangan pinjaman perumahan kerana rekod daripada Sistem Maklumat Rujukan Kredit Pusat (CCRIS) Bank Negara Malaysia (BNM) tidak menunjukkan bayaran yuran bulanan.

Biasanya bayaran yuran bulanan yang dikira daripada bank akan lebih tinggi daripada yuran bayaran surat kelulusan pinjaman.

Surat Pelepasan

Segala surat pelepasan mesti disimpankan jika anda telah menyelesaikan pinjaman, kad kredit dan sebagainya kerana laporan CCRIS dikemaskini sebulan sekali sahaja.

Pentadbiran Syarikat

Untuk orang ramai yang bersedia berniaga sendiri, pihak bank hanya akan menimbangkan pinjaman perumahan anda setelah syarikat anda berusia dua tahun ke atas. Tambahan lagi, jenis perniagaan juga penting.

Cukai Pendapatan

Segala cukai yang anda sudah bayar melalui bank, selain daripada resit, sila simpan penyata bank anda untuk membuktikan cukai tersebut telah dikreditkan.

Bank akaun syarikat

Bank akaun syarikat mesti aktif selalu. Walaupun anda mungkin dalam perniagaan berasaskan tunai, cubalah kreditkan semua pendapatan perniagaan dalam bank akaun. Sesetengah bank akan menolak permohonan pinjaman perumahan anda jika bank akaun syarikat tidak aktif, walaupun cukai pendapatan yang anda bayar cukup untuk membayar ansuran rumah.

Pada masa ini, bank hanya akan menimbangkan permohonan pinjaman dari semua faktor di atas. Jika anda kekurangan dokumen pinjaman perumahan, peluang pinjaman telah berkurangan sebanyak 50 peratus ke atas.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img