spot_img
spot_img

PRU 14: Kami Hanya Boleh Menawarkan Tadbir Urus Yang Baik- Tun M,PPBM

spot_img

The Edge: Anda yakin bahawa Barisan Nasional (BN) boleh dikalahkan. Di manakah keyakinan ini datang?

Tun Dr Mahathir Mohamad: Pada tahun 2004, BN sangat baik dan sepatutnya kerana Perdana Menteri yang baru, Tun Abdullah Ahmad Badawi. Tetapi pada tahun 2008, Paklah kehilangan lima negeri. Semasa perdana menteri Datuk Seri Najib Razak mengambil alih, kami menjangka beliau akan melakukan yang lebih baik tetapi, sangat mengejutkan, prestasi nya lebih buruk. Terdapat banyak perkara yang menentang Pak Lah [pada 2008] tetapi pada tahun 2013, Najib tidak mempunyai terlalu banyak isu.

Hari ini, terdapat banyak isu. Sudah tentu, 1MDB (1Malaysia Development Bhd) dimana berbilion ringgit telah hilang dan tidak ada audit yang betul dan [turut melibatkan] Jho Low. Ini adalah isu-isu yang kini turut difahami oleh penduduk kampung. Anggapan bahawa mereka tidak faham menjadi sudah tidak relevan lagi. Mereka memahami, sekurang-kurangnya, jumlah wang yang besar telah hilang.

- Advertisement -

Kemudian, tentu saja, ada hal-hal yang membebani rakyat secara langsung. Malaysia kini mempunyai cukai barangan dan perkhidmatan [GST], pengangguran, pengurangan jumlah biasiswa, kurang infrastruktur yang dilakukan kecuali untuk transit kereta api massa dan transit rel ringan. Kos kehidupan yang tinggi tidak disukai oleh banyak orang sebagai contoh ikan kembung berharga RM18 sekilogram dan ada banyak isu yang tidak dapat dijawab oleh kerajaan.

Kemudian terdapat penjualan tanah Malaysia kepada orang asing – penjualan aset [tenaga] Edra [Global Energy Bhd], yang merupakan aset tenaga milik rakyat Malaysia, kepada orang asing. Dan berkenaan dengan China, tindakan kerajaan tidak akan menjadi selari lagi, di mana, sebelum ini, kita bebas menjadi neutral [dalam dasar luar negara kita].

Isu-isu lain termasuk pengurusan miskin Felda dan Tabung Haji, kehilangan wang oleh Dana Persaraan (KWAP) dan SRC [International Sdn Bhd] – semua perkara ini akan menjadi isu yang perlu ditangani kerajaan dalam pilihan raya.

- Advertisement -

Isu Felda adalah mengenai bagaimana prestasi FGV (Felda Global Ventures) semenjak tersenarai di bursa?

Orang-orang Felda telah kehilangan wang. Peneroka diminta membeli saham pada harga RM4.40 dan kini turun sebanyak beberapa ringgit.

Pembangkang juga kelihatan agak goyah

Ya, tetapi percayalah, ini tidaklah goyah seperti yang digambarkan. Ya, kita ada masalah dalaman dan kita mempunyai masalah antara parti, tetapi kita sudah bersama dan Bersatu telah menjadi sebahagian dari gabungan. Kami menerima kepimpinan presiden parti, kita sedang menjalankan perlembagaan, kita akan menggunakan satu simbol untuk parti kita, kita telah bersetuju bahawa kita harus meletakkan hanya satu orang untuk setiap kawasan – semua perkara ini telah dipersetujui tetapi , Sudah tentu, langkah seterusnya adalah berapa kerusi untuk siapa, dan di mana.

Mungkin terdapat beberapa perselisihan tentang perkara-perkara lain tetapi semuanya menjadi kecil berbanding keperluan Najib untuk dibongkar.

Dalam senario ini, bagaimana dengan Pas?

PAS adalah pemusnah pakatan pembangkang, ia sentiasa menjadi “spoiler”, ia tidak pernah mencapai apa-apa. Apa yang telah dilakukan PAS untuk Islam kecuali melemahkan umat Islam? Mereka tidak membuat universiti Islam, perbankan Islam, Takaful atau Tabung Haji untuk memudahkan haji.

Semua ini tidak dilakukan oleh PAS. Mereka telah mengutuk orang yang tidak bergabung dengan mereka sebagai orang kafir – kafir – dan yang membahagikan dan melemahkan umat Islam. Mereka telah dapat memecah undi Muslim Melayu, sehingga mereka juga menjadi lemah.

Jadi, anda tidak melihat [PAS berpecah daripada Pakatan] sebagai kelebihan kepada Umno?

Ia adalah satu kelebihan kepada Umno, sudah tentu, tetapi walaupun PAS menyertai gabungan pakatan pembangkang, mereka mungkin menuntut sejumlah besar kerusi, yang mereka tidak boleh menang. Secara bersejarah, persembahan mereka hanya baik apabila DAP menyokong mereka dan ia adalah sebahagian daripada gabungan.

Secara tidak langsung, [PAS] kini bekerja untuk Umno.

Apa pendapat anda mengenai negeri-negeri di Malaysia Timur, Sabah dan Sarawak?

Sabah dan Sarawak sangat teruk. Mereka bercakap tentang Sarawak untuk rakyat Sarawak dan Sabah untuk rakyat Sabah, yang merupakan salah satu sebab kita tidak pergi ke sana. Umno tidak popular kerana ia dianggap sebagai sebuah organisasi semenanjung. Oleh itu, kita akan pergi kepada mereka (rakyat Sarawak dan Sabah) untuk membuat keputusan.

Terdapat pandangan bahawa para pengundi menghadapi keletihan politik dan pilihan raya.

Saya tidak tahu mengenai keletihan, tetapi dari jumlah orang yang menghadiri semua perhimpunan yang kami ada, mereka tidak nampak letih sama sekali untuk mendengar saya bercakap mengenai 1MDB dan isu-isu lain. Saya harus mengakui bahawa walaupun sebagai presiden Umno, saya tidak pernah mempunyai penonton seperti itu, dan kebanyakan pihak tidak pernah mendapat penonton sedemikian. Tetapi orang-orang hari ini marah kepada kerajaan. Jadi, ia bukan kerana mereka letih. Mereka tidak letih; Mereka berharap untuk pilihan raya umum ini.

Mengenai 1MDB yang merangkumi hutang melebihi RM40 bilion, ada orang yang mengatakan bahawa ini hanya sebahagian kecil daripada KDNK negara, jadi ia bukan masalah besar

Negara boleh meminjam wang, tetapi ia boleh meminjam wang hanya apabila ia dapat membayar balik, dan wangnya akan dilaburkan. Sudah jelas bahawa wang yang dipinjam tidak boleh dibayar balik.

Negara harus mempunyai defisit sehingga jumlah tertentu tetapi tidak banyak. 1MDB meminjam lebih RM40 bilion tetapi telah pulih RM12 bilion dengan menjual aset tenaga Edra, yang pernah dimiliki oleh rakyat Malaysia tetapi kini dimiliki oleh warga asing. Kerajaan mahu meminjam RM55 bilion untuk Laluan Keretapi Pantai Timur (ECRL), dan untuk Kereta Api Berkelajuan Tinggi (HSR), sebut harga dalam akhbar itu dari RM40 bilion hingga RM80 bilion.

Kita tidak mampu melakukan perkara ini. Ia akan membawa anda 30 tahun untuk membayar pinjaman, jadi perkara yang serius. Jangan katakan ia adalah jumlah kecil.

Tetapi ECRL adalah projek infrastruktur.

Ini bukan projek infrastruktur kerana mereka tidak perlu. Untuk perjalanan dari Kota Baru ke KL dengan kereta api [sekarang] akan membawa anda hampir 12 jam, tetapi orang boleh terbang. Hari ini, syarikat penerbangan tambang rendah terbang antara Kota Baru dan KL dan banyak tempat lain, dan mengambil masa setengah jam untuk pergi ke mana saja dari Kota Baru. Kenapa mereka perlu mengambil kereta api?

Pantai timur tidak terkenal kerana menghasilkan banyak barangan yang akan diangkut oleh kereta api. Ia tidak masuk akal kerana penggunaan yang lebih besar berada di [pantai barat]. Kenapa anda perlu menghasilkan di timur? Anda hanya menaikkan kos; Selain itu, jika anda ingin mengeksport, terdapat Pelabuhan Kuantan. Kenapa anda perlu membina kereta api ke Pelabuhan Klang apabila Pelabuhan Kuantan berada di sana?

Bayangkan, anda meminjam RM55 bilion untuk membiayai pembinaan dan membeli stok rolling dari syarikat-syarikat Cina, kerana mereka kini terikat dengan syarikat-syarikat China. Dan selepas [kita] telah membayar semua ini, [kita] masih perlu membayar hutang [kita], iaitu RM55 bilion. Bagaimana anda membayarnya? Ia tidak mudah.

Jadi, anda mengatakan bahawa kami tidak dapat membiayai pembangunan melalui pinjaman?

Peminjaman adalah baik jika anda boleh menggunakan wang untuk membuat keuntungan. Anda tidak meminjam untuk dibelanjakan. Ia sangat merosakkan. Malah untuk diri sendiri, anda tidak meminjam wang untuk membayar makanan anda setiap hari. Anda meminjam wang untuk melabur, ya.

Pada tahun 1980-an, anda telah memulakan dasar Look East, yang berpusat pada kami meniru Jepun, Korea Selatan dan Taiwan, tetapi hari ini anda kritik [Malaysia bekerja rapat dengan] China

Kita boleh belajar banyak dari China, mereka telah membuat kemajuan yang luar biasa. Tetapi belajar dari negara lain tidak bermaksud menjual aset kami kepada mereka. Orang Jepun tidak membeli aset kami. Kami menjual tanah kecil untuk membina kilang-kilang, itu adalah pelaburan langsung asing. Tetapi itu tidak menjual harta benda. Kilang itu penting kerana ia mewujudkan pekerjaan untuk rakyat kita. Tetapi di sini anda menjual tanah untuk orang ramai untuk membina bandar-bandar di mana mereka boleh datang dan hidup, yang bukan pelaburan langsung asing; Ia menjual aset.

Tetapi terdapat beberapa pihak yang berfikir bahawa semasa kelembapan ekonomi ini, adalah baik untuk mempunyai pelaburan langsung asing dari China, terutamanya untuk membina infrastruktur.

Itu bukan pelaburan langsung asing. Pelaburan langsung asing adalah tentang modal dan teknologi yang datang di sini untuk menghasilkan barangan di Malaysia dan menggaji rakyat Malaysia, dengan rakyat Malaysia yang menjalankan syarikat. Sekarang, wang datang terutamanya untuk membeli tanah, hartanah dan membangun bandar-bandar di mana kita tidak boleh hidup kerana ia terlalu mahal. Ia akan didiami oleh ekspatriat, jadi manfaat apa yang kita dapat?

Apabila Pak Lah mengambil alih, mereka mengatakan bahawa anda telah menghabiskan terlalu banyak, dan negara itu bankrap.

Apakah bukti bahawa negara itu bankrap? Saya meninggalkan negara dengan tiga syarat: pertama, saya mahu parti (Umno) berada dalam keadaan baik; Kedua, saya mahu ekonomi berada dalam keadaan yang baik; Ketiga, saya mahu kerajaan mempunyai wang yang mencukupi untuk menjalankan negara ini bersama-sama dengan pembangunan negara.

Saya tidak meninggalkan negara ini dalam keadaan cemas.

Bagaimana keadaan ekonomi sekarang?

Ekonomi sekarang tidak terurus dengan baik dan [fokus] menjadi popular. Untuk menjadi popular, anda meningkatkan bilangan penjawat awam dan membayarnya [kenaikan besar]. Saya tidak pernah memberikan kenaikan lebih daripada 10% dan mereka telah memberikan sehingga 25% [dalam satu tempoh masa]. Itulah sebabnya rang undang-undang gaji begitu besar, dan itulah sebabnya kita tidak mempunyai wang untuk pembangunan.

Memandangkan persekitaran ekonomi semasa, jika anda pembuat dasar, apakah yang akan anda lakukan untuk meminimumkan kesan buruk bagi lelaki di jalan?

Terdapat banyak perkara yang boleh dilakukan. Negara ini adalah negara yang hebat. Ia tidak mengambil banyak kemahiran atau kecerdasan untuk membangunkan negara ini. Apabila saya melangkah, saya mempunyai banyak idea, tetapi saya fikir saya berkuasa terlalu lama, jadi saya memberi peluang kepada orang lain; Sudah tentu, saya menjangkakan mereka sekurang-kurangnya meneruskan dengan beberapa projek yang saya selaras, tetapi mereka memutuskan untuk menukar dasar.

Pengkritik berkata Najib sedang melakukan apa yang telah dipelajarinya daripada anda.

Sama sekali tidak sama antara Najib dan saya sendiri.

Pengundi meminta apa yang boleh ditawarkan pembangkang jika mereka menjadi kerajaan.

Tadbir urus yang baik. Itulah perkara yang paling penting.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img