spot_img
spot_img

1MDB : Filem Blokbuster Lakonan Jho Low Kelihatan “Murah” Di Hollywood

spot_img

SINGAPURA (19 Jun): Netflix. Sebuah Siri Realiti TV  tidak pernah menjadi semenarik cerita ini.

Selamat datang ke: “Lies, Scandals, and More Lies”, siri drama kehidupan sebenar di mana butiran terperinci tentang salah satu kegagalan kewangan terbesar yang pernah dilihat oleh dunia perlahan-lahan diperkenalkan.

Jabatan Kehakiman AS (DoJ) minggu lalu memfailkan tuntutan ketiga untuk merampas aset bernilai AS $ 540 juta yang dikaitkan dengan rasuah yang melibatkan 1Malaysia Development Bhd (1MDB).

- Advertisement -

Termasuk dua aduan pelupusan sivil yang terdahulu, ini membawa jumlah aset yang diharapkan oleh kerajaan AS untuk dipulihkan meningkat kepada AS $ 1.7 bilion. walaubagaimana pun,separuh  daripada  dana US $ 4.5 bilion yang diklaim oleh pihak berkuasa AS adalaha hasi pencurian dari 1MDB oleh pegawai tinggi dan rakan sekutu mereka.

Cerita ini bermula dengan jelas: “1MDB telah dibuat secara puratanya untuk mengejar projek pelaburan dan pembangunan bagi manfaat ekonomi Malaysia dan rakyatnya, terutamanya bergantung kepada penerbitan pelbagai sekuriti hutang untuk membiayai projek-projek ini,” kata DoJ AS dalam 251- Dokumen pengadilan halaman.

Tetapi plot yang tidak terduga telah kelihatan dan tidak lama lagi akan terbongkar.

- Advertisement -

Jho Cool

Melakonkan watak utama dalam blockbuster ini: ahli perniagaan Malaysia Low Taek Jho, yang lebih dikenali oleh peminatnya yang lebih tinggi di Hollywood, Jho Low.

Pada dasarnya, Low adalah protagonis yang sempurna yang mempunyai segalanya untuknya.

Pada tahun 2009, pada usia 27 tahun, Low telah menjadi penasihat Lembaga Pelaburan Terengganu, sebuah entiti perbandaran yang akan menjadi 1MDB milik kerajaan.

Low, kini 35, tidak pernah memegang jawatan rasmi di 1MDB, dan secara terbuka menafikan sebarang penglibatan dengan 1MDB.

Walau bagaimanapun, pendakwa di sekurang-kurangnya empat negara – Singapura, Switzerland, Luxembourg dan Amerika Syarikat – telah melakukan siasatan antarabangsa mereka mendakwa bahawa Low adalah betul di tengah-tengah plot yang jelas untuk didakwa mengambil dan membalas berbilion ringgit dari 1MDB.

minggu lalu sebagai tindak balas kepada aduan terbaru oleh DoJ AS, Low dilaporkan mengatakan bahawa kes kerajaan Amerika Syarikat adalah “pendakwaan sepenuhnya tanpa asas”.

Selepas penyiasatan yang panjang, keberadaan Low kini tidak diketahui.

Dengan memiliki jet persendirian Bombardier Global bernilai AS $ 50 juta, Low turut membelanjakan sejumlah US $ 260 juta pada kapal layar mewah  300 kaki, Equanimity. Kapal layar titanic dilengkapi dengan pad pendaratan helikopter, gimnasium di atas kapal, pawagam, bilik urut, sauna, bilik wap, pancuran mandi pengalaman, dan kolam terjun.

Low juga dikatakan telah manganjurkan beberapa parti terbesar Las Vegas yang pernah kelihatan di atas kapal nya, dan Low menghabiskan berjuta-juta US$ pada pesta ulang tahun ke-30.

Low dilaporkan menjemput lebih daripada 300 tetamu Ketua di semua pihak di sebuah khemah gergasi yang didirikan di lot lima acre kosong di sepanjang jalur Las Vegas, lengkap dengan roda Ferris dalaman dan bar 24 kaki yang diukir dari ais pepejal.

Britney Spears dikatakan dibayar US $ 1 juta untuk menyanyikannya lagu “Selamat Hari Jadi”, manakala superstar Korea Psy dikabarkan telah dibayar lebih banyak untuk melakukan “Gangnam Style” di pesta itu.

Casanova tersebut turut dilaporkan dilaporkan menghabiskan lebih dari US $ 1 juta untuk makan malam yang mewah di pantai persendirian di Dubai dengan penyanyi pop Taiwan Elva Hsiao.

Sebuah video yang mendakwa ia adalah “Kejutan Lamaran Pertunangan” dilaporkan menunjukkan “Jho & Elva” ditulis di papan LED besar-besaran, lalu dua payung terjun  turun dari langit untuk mengujakan Hsiao dengan diikuti dengan hadiah  barang kemas.

Ketika itu, ia menyentuh hati Hsiao lalu beliau menangis, dia dilaporkan menolak lamaran Low dan mengembalikan hadiah itu. Low dikatakan telah mengeluarkan satu kenyataan untuk menjelaskan bahawa ia adalah “makan malam romantis, bukan lamaran”.

Victoria Secret

Syukurlah, Low seolah-olah telah bangkit kembali episod lamaran yang gagal

Dalam episod terbaru, Low dikatakan telah hadiahkan model  Victoria “Secret” Victoria Miranda Kerr dengan berjuta-juta dolar barang kemas, menurut laporan DoJ Amerika minggu lalu.

Supermodel Kerr, yang bulan lalu berkahwin dengan usahawan internet Evan Spiegel, menerima kalung berlian berbentuk hati 11.72-karat US $ 1.29 juta dari Low sebagai hadiah Hari Valentine pada tahun 2014.

Beberapa bulan kemudian, Low memberikan Kerr sebuah set barang kemas berlian emas putih 18K yang termasuk kalung, sepasang anting-anting, gelang, dan cincin.

Set barang kemas berlian bernilai AS $ 1.98 juta telah diberikan kepada Kerr semasa lawatan sehari di kapal kapal pesiaran baru milik Low di akhir bulan Julai dan awal bulan Ogos 2014.

Bersama set barang kemas, Low juga membeli Kerr sebuah set 11-karat berlian pear-cut pada 18K anting emas putih dengan harga AS $ 1.05 juta.

Hadiah ini adalah sebahagian daripada aset yang didakwa dibeli dengan dana 1MDB yang dicuri, yang AS kini berusaha untuk merampas.

Dan terdapat lebih banyak perhiasan yang pihak berkuasa AS bergerak untuk merampas, katanya dalam tuntutan sivil terbaru.

DoJ AS mendakwa bahawa hampir AS $ 30 juta dana yang disalurkan dari 1MDB digunakan untuk membeli barang kemas untuk isteri ” Malaysian Official 1″.

Ini termasuk 27 kalung dan gelang emas 18 karat yang berbeza, serta set berlian merah jambu 22 karat yang jarang ditemui bersama kalung.

DoJ AS pada tahun lalu menuduh Red Granite Pictures (studio produksi dan pengedaran filem Hollywood) menggunakan US $ 100 juta yang dialihkan dari 1MDB untuk membiayai filem “The Wolf of Wall Street”, yang dibintangi oleh Leonardo DiCaprio.

Dalam bab terakhir ini, DoJ AS mendakwa bahawa dua filem Red Granite lain – “Dumb and Dumber To” dan “Daddy’s Home” – juga dibiayai menggunakan dana US $ 40 juta yang disalahgunakan dari 1MDB.

Sementara itu, DiCaprio, minggu lalu memulakan prosiding untuk memindahkan pemilikan lukisan Pablo Picasso bernilai US $ 3.2 juta berjudul “Nature Morte au Crane de Taureau” kepada kerajaan AS.

Picasso adalah antara item yang disenaraikan oleh US DoJ dalam pemfailannya minggu lepas.

Bintang Wolf “Wall Street” Leonardo DiCaprio dilaporkan menjadi teman minum tetap dengan dalang 1MDB, Jho Low.

DiCaprio dilaporkan juga telah memulangkan Oscar yang asalnya dimenangi oleh Marlon Brando, yang diberikan kepadanya sebagai hadiah set oleh Red Granite untuk mengucapkan terima kasih atas kerja-kerja beliau di “The Wolf of Wall Street”.

Selain itu, US DoJ bergerak untuk merampas dua karya seni lain yang DiCaprio diterima dari Low, yang didakwa dibeli dengan dana 1MDB yang telah disalahguna.

Yang pertama adalah gambar bernilai $ 750,000 Diane Arbus yang bertajuk “Boy with the Hand Grenade Hand”, dan yang lain adalah kolaj US $ 9.2 juta oleh Jean-Michel Basquiat berjudul “Redman One”.

 

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img