TERKINI
Inspirasi

Kenapa Kanak-Kanak Suka Bermain Dalam Kotak?

June 6, 2017 8:01 am – Arman Danial

Kalau anda perasan, kanak-kanak suka bermain dengan kotak atau ruang yang terhad.

Sampai tahap ibu bapa rasa rimas dengan kotak yang berselerak di ruang tamu. Tetapi tahukah anda bahawa kotak kosong ini memberi kesan yang positif pada anak-anak?

Dipetik daripada Parent Connect, ada 6 keseronokan yang diberikan kotak pada anak-anak:

1) Kotak memberi ruang kreativiti dan imaginasi untuk anak-anak. Mereka boleh mencipta apa saja dengan kotak. Kotak dapat membawa mereka ke mana saja tempat yang mereka bayangkan apabila ‘dinaiki’ sebagai kenderaan.

2) Kotak yang boleh disentuh, dilihat, dilipat, dipijak, dipanjat, diguling, disepak, diconteng, dipakai, err…dikunyah, memberi pengalaman sensori kepada anak-anak.

3) Kotak yang menyediakan ruang untuk dimasuki oleh anak mengajar anak tentang ‘spatial awareness’.
Anak belajar tentang perbandingan saiz diri berbanding objek, belajar tentang kedudukan, belajar tentang jarak, dan juga tentang isipadu. Inilah yang mendorong anak untuk masuk keluar kotak, merangkak ke dalam kotak, pakai kotak, panjat kotak dan sebagainya.

4) Kotak membuatkan anak merasa selamat dan selesa seolah-olah dipeluk dan diapit, apabila anak berada di dalamnya.

5) Kotak yang digunakan untuk bersembunyi ketika bermain ‘hide and seek’ memberi otonomi kepada anak kerana memiliki ruang untuk dirinya sendiri.

6) Rekaan dari kotak yang diakui, dilayan, dipuji dan dipamirkan oleh ibubapa membangkitkan keyakinan diri dan percaya diri dalam diri anak-anak.

ADA APA DENGAN KOTAK?Video ini mengingatkan anda kepada anak anda?Anak anda lebih berminat bermain dengan kotak berbanding isinya?Anak-anak saya juga suka bermain dengan kotak ketika kecil dulu. Malah di rumah kami sentiasa ada 'stok' kotak pelbagai jenis dan saiz, sebagai permainan anak-anak.APAKAH KESERONOKAN YANG DIBERIKAN OLEH KOTAK?1) Kotak memberi ruang kreativiti dan imaginasi untuk anak-anak. Mereka boleh mencipta apa saja dengan kotak. Kotak dapat membawa mereka ke mana saja tempat yang mereka bayangkan apabila 'dinaiki' sebagai kenderaan.2) Kotak yang boleh disentuh, dilihat, dilipat, dipijak, dipanjat, diguling, disepak, diconteng, dipakai, err…dikunyah, memberi pengalaman sensori kepada anak-anak.3) Kotak yang menyediakan ruang untuk dimasuki oleh anak mengajar anak tentang 'spatial awareness'. Anak belajar tentang perbandingan saiz diri berbanding objek, belajar tentang kedudukan, belajar tentang jarak, dan juga tentang isipadu. Inilah yang mendorong anak untuk masuk keluar kotak, merangkak ke dalam kotak, pakai kotak, panjat kotak dan sebagainya.4) Kotak membuatkan anak merasa selamat dan selesa seolah-olah dipeluk dan diapit, apabila anak berada di dalamnya. 5) Kotak yang digunakan untuk bersembunyi ketika bermain 'hide and seek' memberi otonomi kepada anak kerana memiliki ruang untuk dirinya sendiri. 6) Rekaan dari kotak yang diakui, dilayan, dipuji dan dipamirkan oleh ibubapa membangkitkan keyakinan diri dan percaya diri dalam diri anak-anak.Kebaikan bagi ibubapa pula, semua perkembangan ini dapat dipupuk dengan kos yang minima. Tidak perlu berbelanja besar untuk sebuah kotak. Noor Afidah Abu BakarCertified Positive Parenting Educator (Parent Practice UK)

Posted by Parent Connect on 9hb Mei 2017

comments



Comments

Artikel Secara Terus

Dapatkan berita dan informasi terkini secara terus ke email anda.
jendela
bestride

Bancian

Adakah anda mahukan kabinet menteri Malaysia dirombak kerana prestasi mereka tidak memuaskan rakyat ?

View Results

Loading ... Loading ...
wa

covid
doc24
ebitmart