spot_img
spot_img

Rakyat Perlukan Bantuan,Bukan Hanya BR1M

spot_img

SHAH ALAM – Pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) yang dilakukan kerajaan hari ini dilihat majoriti isi rumah miskin bandar amat terkesan dengan peningkatan kos sara hidup dan bebanan hutang yang terpaksa ditanggung, demikian menurut Adun Batu Tiga, Rodziah Ismail.

Beliau berkata, kerajaan Umno-BN sepatutnya bertindak dengan menyediakan bantuan kepada rakyat dan bukannya hanya bergantung dengan pemberian BR1M sahaja.

“Saya meneliti kenyataan Pakar Perancang Pembangunan Bandar, Ng Mun Yen yang mendakwa akibat kos sara hidup yang semakin tinggi menjadi faktor penghijrahan warga Kuala Lumpur ke Selangor pada masa kini.

- Advertisement -

“Apa yang boleh dilakukan oleh pihak kerajaan Umno-BN dalam mengurangkan beban kos sara hidup rakyatnya?” katanya dalam satu kenyataan media, hari ini.

Rodziah berkata, berbeza dengan kerajaan Pakatan Harapan Selangor yang jelas berupaya untuk mentadbir negeri dan mengurus ekonomi dengan berkesan berteraskan prinsip kewangan yang berhemah, tatakelola yang baik dan prinsip ‘value for money’ yang membuatkan penduduk negeri lain berminat untuk berhijrah ke negeri ini.

“Yang menjadi permasalahan buat rakyat negara ini ialah kenaikan harga barangan dan perkhidmatan dan sepatutnya cukai barangan dan perkhidmatan (GST) dihapuskan kerana Pakatan Harapan ada alternatifnya.

- Advertisement -

“Antara kaedah alternatif bagi menampung perbelanjaan dan pembayaran hutang sekiranya GST dihapuskan ialah dengan membanteras rasuah dan kurangkan ketirisan, mengurangkan faedah hutang dan memperkenalkan cukai keuntungan,” katanya.

Jelasnya, tatakelola yang baik dan kecekapan pengurusan ekonomi serta masa hadapan rakyat yang terjamin adalah bergantung kepada kerajaan yang amanah serta sentiasa memberikan keadilan untuk rakyatnya.

Terdahulu, laporan Sinar Harian menerusi ruangan Dari Media Cina, Mun Yen berkata, penghijrahan berlaku akibat kos sara hidup semakin tinggi, pembangunan terhad dan faktor sistem pengangkutan, antara punca ramai warga Kuala Lumpur berhijrah ke negeri lain.

Sama ada sektor perniagaan, perindustrian ataupun kependudukan, didapati ramai yang memilih tidak lagi meneruskan aktiviti mereka di Kuala Lumpur.

Mun Yen berkata, ramai penduduk Kuala Lumpur beranggapan ibu kota negara kita ini sudah tidak lagi sesuai untuk diduduki, sebaliknya lebih ramai suka tinggal di kawasan pinggir seperti di Selangor.

Selangor dilihat semakin berkembang pesat untuk lahir seperti Kuala Lumpur dalam era 90-an.

Mengikut kajian migrasi oleh Jabatan Perangkaan 2016, bagi pergerakan antara negeri, Selangor adalah negeri utama penerima migran, manakala negeri utama penghantar migran adalah Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img