spot_img
spot_img

Sudah Sudah La Kelirukan Rakyat

spot_img

SHAH ALAM – Sudah tiba masanya Umno dan Pas berhenti mengelirukan dan mempermainkan rakyat berkaitan isu Pindaan Rang Undang-undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 (RUU 355) atau Akta 355.

Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad berkata, semua sandiwara ini perlu dihentikan segera.

“Pada bulan Ramadan yang mulia ini, lebih baik kerajaan menghentikan sandiwara mereka menuduh pihak lain yang menghalang RUU 355 di Parlimen.

- Advertisement -

“Pihak kerajaan Umno/BN dan Pas lah yang telah menangguhkan sebanyak tiga kali RUU 355 di Parlimen dan mereka jugalah menghalang Enakmen Jenayah Syariah Terengganu dibahaskan di Dewan Undangan Negeri (Dun) Terengganu tahun lalu,” katanya dalam satu kenyataan media.

Sebelum ini, RUU 355 yang dibawa oleh Ahli Parlimen Marang, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berjaya dibentangkan buat kali ketiga pada hari terakhir Parlimen bersidang, April lalu.

Sebelum Abdul Hadi membentangkan usul persendirian tersebut, beberapa ahli Parlimen antaranya (DAP-Puchong), Gobind Singh Deo, (PKR-Gopeng),Dr Lee Bon Chye, (PKR-Alor Setar),Gooi Hsiao-Leung, (DAP-Gelang Patah), Lim Kit Siang dilihat bangun bagi membantah usul berkenaan.

- Advertisement -

Ketika sidang Dun Terengganu tahun lalu, cadangan untuk membahaskan usul Enakmen Jenayah Syariah Terengganu yang diluluskan sebelum ini dan diperkenankan Sultan Terengganu pada tahun 2002 ditolak Speaker serta tidak disokong oleh ahli-ahli Dun Pas dan Umno.

Tambah Raja Kamarul lagi, melalui insiden ini sudah cukup menggambarkan bagaimana kedua-dua parti tersebut hanya mempermainkan rakyat.

“Sikap dolak-dalik kerajaan Umno/BN bersama sahabat mereka dari Pas menunjukkan keberadaan mereka dalam isu-isu tersebut.

“Cukuplah rakyat dikelirukan dan dipermainkan oleh mereka,” katanya lagi.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img