spot_img
spot_img

Annuar Musa Lantang Mengkritik PAS

spot_img

Ketua Penerangan Umno Tan Sri Annuar Musa berkata doa “pecah perut” yang pernah dibuat bekas mursyidul am PAS Datuk Nik Aziz Nik Mat berbalik kepada PAS yang berpecah sehingga terbentuknya Amanah.

Beliau berkata perpecahan itu menyebabkan PAS berada dalam keadaan lemah dan akhirnya menyedari mereka bergantung kepada Umno untuk membawa agenda Islam.

“Yang mendoakan kita mati ini adalah PAS. Nik Aziz doa dalam stadium dengan air mata berjurai-jurai minta Umno ‘pecah perut’ (hancur) tapi akhirnya Tuhan Maha Kaya dan Maha Mengetahui, doa yang dibuat itu terkena pada PAS sebelum terkena pada kita.”

- Advertisement -

Beliau berkata pendekatan pemimpin PAS pasca perpecahan itu berbeza dan lebih berlembut berbanding era Nik Aziz, yang meninggal dunia 12 Februari 2015.

Buktinya PAS mula berlembut dengan Umno lebih-lebih lagi semasa mahu membawa rang undang-undang untuk meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 atau RUU 355.

Annuar berkata PAS mula menyedari mereka tidak boleh meminggirkan Umno apabila membawa agenda Islam.

- Advertisement -

“PAS akhirnya sedar siapa kawan dan siapa lawan,” katanya, sambil memetik kata-kata seorang naib presiden PAS yang mengakui cara mereka melawan Umno sebelum ini salah dan perlukan cara lain.

Beliau bagaimanapun mengingatkan ahli Umno supaya tidak terperangkap dengan taktik PAS mendekati Umno.

“Jangan terperangkap dengan PAS,” katanya semasa berucap di program pengumuman pemenang pertandingan “Kit Siang rasis” di Hotel Blue Wave hari ini.

Sehubungan itu beliau menyeru pemimpin Umno supaya mengubah corak penerangan kepada rakyat dengan mengetengahkan pelbagai pendekatan termasuk agama.

“Dalam PAS, apa Nik Aziz pesan dalam ceramahnya, PAS tak payah ceramah politik tetapi sebut soal agama. Jadi bila PAS buat pendekatan itu maka terhasillah ‘Islam itu PAS dan PAS itu Islam’, PAS dilihat membawa imej Islam.

“Kita (Umno) bawa imej projek, imej kita kebendaan sahaja, perbuatan itu membuatkan kita jadi layang-layang putus tali,” katanya.

MATI DALAM UMNO

Ahli Parlimen Ketereh itu juga berikrar tidak akan terpengaruh dengan bekas presiden Umno Tun Dr Mahathir Mohamad dan bekas pemimpin Umno lain yang menubuhkan parti pembangkang, PPBM.

Beliau berkata sehingga kini masih teguh bersama Umno yang diketuai Datuk Seri Najib Razak dan mahu mati dalam parti itu.

“Alhamdulillah saya tidak goyah dan tergelincir dengan gelombang Dr Mahathir.

“Saya bersyukur kerana masih ada daya tahan dan kalaulah ada hayat saya 4,5 tahun lagi, biarlah saya mati dalam keadaan kekal dalam Umno dan Barisan Nasional (BN), selain mati dalam iman,” katanya.

Annuar berpesan agar ahli parti tidak malu berjuang bersama Umno kerana ia sebahagian kekuatan parti.

“Jangan rendah diri tidak bertempat, kita perlu rasa bangga. Ada orang tanya saya, hari-hari pakai baju BN dan baju dacing, saya kata memang saya bangga dengan Umno dan BN. Saya tidak malu memakainya semasa naik kapal terbang atau motosikal.

“Saya kata, itu anda nampak pada baju, kalaulah anda boleh belah hati saya pasti darah yang mengalir dan jantung yang berdenyut di dalamnya penuh dengan semangat Umno,” katanya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img