spot_img
spot_img

Tiada Lagi “Deposit Selamat” Oleh Felda

spot_img

PETALING JAYA: PPBM yakin perubahan politik semasa akan membantunya “menembusi” kawasan Felda, yang digelar “deposit selamat” Barisan Nasional kerana memastikan kemenangan gabungan itu pada setiap pilihan raya umum.

“Felda sebagai deposit selamat BN hanya tinggal sejarah. Masyarakat berubah selari dengan peredaran zaman.

“Jika prestasi Felda baik, peneroka akan terus menyokong BN. Tapi semua tahu apa yang berlaku terhadap Felda,” kata Ketua Penerangan PPBM, Datuk Kamaruddin Md Nor, kepada FMT.

- Advertisement -

“BN mungkin mendapat sokongan kuat di sana satu ketika dulu, tetapi peneroka mampu membuat penilaian sendiri dan sedar segala yang berlaku kepada Felda.”

Beliau berkata masalah kewangan dan dakwaan salah laku dalam pentadbiran Felda menyebabkan ramai peneroka menanggung hutang besar di samping bergelut menyara kehidupan seharian.

Peneroka juga dilanda kekecewaan kerana tidak mendapat pulangan yang setimpal daripada pelaburan mereka dalam Felda Global Ventures Holdings, yang disenaraikan dalam Bursa Malaysia pada 2012 dan menarik perhatian ramai apabila meraih tawaran awam awal (IPO) sejumlah RM10.5 bilion, kedua terbesar selepas Facebook.
Setiap keluarga peneroka menerima “durian runtuh” berjumlah RM15,000, namun sahamnya terus merudum daripada hampir mencecah RM5 seunit kepada di bawah paras RM2.

- Advertisement -

Laporan Ketua Audit Negara sebelum ini juga mencetuskan kebimbangan apabila menyatakan wujud salah guna dana mencecah RM200 juta.

“Walaupun Pengerusi Felda (Tan Sri Shahrir Samad) sudah mengaku ada banyak perkara dalam Felda dilakukan tanpa protokol, ia akan mengambil masa untuk memenangi semula keyakinan peneroka Felda,” kata Kamaruddin.

Beliau berkata setakat ini, peneroka memberi respon positif pada setiap program Pakatan Harapan di kawasan berhampiran Felda.

“Program terpaksa dijalankan di luar kawasan kerana pengurusan Felda tidak memberi kebenaran, namun kehadiran sangat baik dan peneroka keluar daripada Felda untuk menghadirinya,” katanya.

Beliau menafikan dakwaan pengaruh bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad – kini pengerusi PPBM – di Felda, telah surut.
Malah, katanya, pembangkang kini mempertaruhkan pengaruhnya untuk menarik undi golongan peneroka pada Pilihan Raya Umum ke-14.

Sejumlah 60 kerusi Parlimen terletak di kawasan Felda, di mana 54 daripadanya dimenangi BN pada PRU 2013.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img