spot_img
spot_img

PM Perlu Mulakan Sumpah Bai’ah-PERKASA

spot_img

PERKASA hari ini mencadangkan agar pegawai kanan kerajaan, pegawai tinggi kerajaan dan hakim-hakim perlu membuat sumpah bai’ah atau sumpah taat setia bagi memastikan mereka tidak melibatkan diri dalam aktiviti rasuah.

Presidennya Datuk Ibrahim Ali berkata, sumpah bai’ah tersebut perlu dilakukan sebelum mereka mengangkat sumpah jawatan.

Selain itu, Ibrahim turut mencadangkan agar sumpah itu dimulakan dengan Perdana Menteri dan dibuat di Masjid Negara serta meminta agar Allah menghukum mereka sekiranya terlibat dengan rasuah.

- Advertisement -

Ibrahim mencadangkan agar sumpah bai’ah dilakukan sebelum pegawai-pegawai tinggi kerajaan itu mengangkat sumpah di hadapan Yang Dipertuan Agong.

“Orang dulu kata, guru kencing berdiri, murid kencing berlari. Sekarang ini bukan sahaja murid kencing berlari, guru kencing berlari, maka murid berak merata. Jadi patut kita buat?

“Saya cadangkan sebelum seseorang perdana menteri, menteri, dan timbalan menteri dan mana-mana jawatan yang perlu bersumpah di depan Agong termasuk hakim-hakim.

- Advertisement -

“(Ia dilakukan) sebelum upacara rasmi, perdana menteri dulu, dia kena bai’ah di Masjid Negara.

“Begitu juga untuk (ketua setiausaha negara) KSN, (ketua setiausaha) KSU. Kena angkat sumpah. Untuk orang bukan Islam, kita fikir cara macam mana. Mesti ada kaedah biar dia rasa takut,” katanya yang turut menyenaraikan beberapa cadangan bagi membantu membanteras rasuah.

Beliau berkata demikian semasa berucap di Akademi Pencegahan Rasuah Malaysia (MACA) di Kuala Lumpur.

Dalam program di MACA itu juga, PERKASA turut menandatangani Ikrar Bebas Rasuah yang turut dilakukan oleh pegawai Suruhanjaya Pecegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Pada acara itu, ahli PERKASA yang hadir bukan sahaja berikrar untuk menahan diri daripada aktiviti rasuah tetapi melawan jenayah itu dan melaporkan segera jika mempunyai maklumat.

Ibrahim turut memberitahu pemberita, beliau akan mengarahkan pemimpin PERKASA peringkat negeri untuk menganjurkan acara sama dan menandatangani ikrar.

Malaysia Kini

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img