spot_img
spot_img

7 Khasiat Durian Yang Mungkin Korang Tak Tahu

spot_img

Oleh Feyra Nasrom Sumber vitdaily

Kalau muncul je musim durian, orang ramai pasti berpusu-pusu cari port yang best untuk makan durian. Kalau bernasib baik, siap ada pesta dan buffet durian kot. Memang rugi siapa yang tak makan durian ni. Mana tidaknya, isi yang lemak manis itu merupakan faktor utama durian digilai rakyat Malaysia. Namun, kata orang,  tak bagus jika kerap kali makan durian. Dari segi kesihatan, durian banyak beri kesan yang tidak elok untuk individu. Tetapi, tahukah anda durian juga sebenarnya  mempunyai banyak khasiat yang mungkin korang semua tidak tahu. Nak tahu apa yang bagus tentang durian?  Jom usha 7 khasiat yang terkandung dekat bawah ni.

Awet Muda

Durian mempunyai sumber vitamin C. Fungsi Vitamin C dapat mencantikkan malah melambatkan proses penuaan kulit serta wajah seseorang.

Pembekal Tenaga

- Advertisement -

Durian tinggi dengan karbohidrat. 100 gram durian bersamaan 21% karbohidrat. Badan kita memerlukan karbohidrat untuk memberi dan menambahkan tenaga.

Mencerdaskan Otak

Tahukah anda 200 pelajar di Twickenham ( Middlesex) school diuji kecerdasan dengan makan durian ketika sarapan, tengahari dan juga waktu istirehat? Hasil kajian menunjukkan kalsium buah durian tinggi dan berjaya membantu pelajar untuk fokus kepada pelajaran.

Cegah Masalah Tekanan

Durian mengandungi vitamin B6 dimana mambantu untuk kurangkan masalah tekanan. Durian mempunyai tryptophan dimana ianya sejenis asam amino yang dpt mengubah tubuh jadi serotonin iaitu mampu membuat badan lebih tenang, mood lebih gembira dan lebih baik.

Nutrisi Untuk Tulang Serta Gigi

- Advertisement -

Durian mengandungi kalsium, kaliu serta vitamin B1, B2. Kesemua ini dapat mempertahankan kesihatan tulang dan gigi anda

Pencernaan Yang Sihat

Serat yang cukup tinggi dan membantu organ pencernaan berjalan dengan lebih lancar. Bagi mereka yang sentiasa sembelit dan sukar buang air besar, boelh cuba makan buah durian.
Cegah Masalah Kurang Darah ( Anemia)

Buah durian mengandung folat serta zat besi yang memainkan peranan penting dalam mengatasi gejala anemia atau kurang darah.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img