spot_img
spot_img

Mengidap Asma, Hindari 5 Makanan Ini

spot_img

Seseorang yang mengidap asma kebiasaannya tidak menyedari bahawa pengambilan makanan dan minuman adalah sangat penting. Kerana, pengambilan makanan dan minuman tertentu boleh mencetuskan asma berulang kali.

Jadi, pengidap penyakit asma harus mengetahui makanan atau minuman yang perlu dielakkan. Berikut 5 pengambilan yang harus dielakkan pesakit asma.

Elakkan susu

- Advertisement -

Alergi dan intolerans terhadap susu sering berlaku pada pesakit asma. Jika anda tidak toleran terhadap susu lembu dan produk susu lain, harus elakkan minum susu.

Omega 6

Hadkan pengambilan asid lemak omega 6, kerana boleh meningkatkan keradangan dalam tubuh dengan menghasilkan prostaglandin. Minyak bunga matahari, walnut, biji labu, kacang tanah dan biji bijan kaya omega 6, sehingga pesakit asma perlu menghindarinya.

- Advertisement -

Makanan tambahan

Makanan tambahan dan pengawet telah terbukti mencetus asma. Zat-zat seperti monosodium, glutamat dan sulfit hadir dalam tambahan dan pengawet boleh membuat gejala asma semakin teruk.

Makanan tambahan adalah sayur-sayuran dalam tin, minuman ringan, gula-gula, kerepek dan sos. Cara terbaik untuk mengelakkan pengambilan zat tambahan adalah makan makanan organik. Makanan tambahan juga membuat berat badan naik, sehingga lebih berisiko terkena asma.

Makanan mentah

Kurangkan makanan mentah seperti epal atau salad, kerana boleh mencetuskan asma. Makanan dimasak dapat membantu mengurangkan risiko gejala alergi.

Garam berlebihan

Diet rendah garam boleh meningkatkan fungsi paru-paru dan mengurangkan gejala asma. Cara yang baik untuk mengurangkan pengambilan garam dalam diet adalah menghadkan makanan olahan dan banyak makan sayur-sayuran segar. Demikian memuat Thehealthsite.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img