spot_img
spot_img

Rakyat Malaysia Di Korea Utara Selamat – Najib

spot_img

KUALA LUMPUR, 8 Mac (Bernama) — Keadaan keselamatan rakyat Malaysia yang kini berada di Korea Utara tidak membimbangkan, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Beliau berkata rakyat Malaysia yang berada di negara itu dibenarkan menjalankan kehidupan seperti biasa, tidak dikurung, boleh keluar dan boleh buat urusan seperti biasa.

- Advertisement -

“Jadi tidak ada kebimbangan atas keselamatan mereka,” katanya ketika ditemui pemberita di lobi Parlimen selepas sesi soal jawab di Dewan Rakyat hari ini.

Beliau berkata Malaysia juga sedang meneliti apa sebenarnya kehendak kerajaan Korea Utara dalam isu melibatkan kes pembunuhan rakyat negara itu di klia2, pada 13 Feb lalu.

“Dalam pada itu, kita kekalkan keputusan tidak membenarkan rakyat Korea Utara keluar dari Malaysia dan kita juga meminta polis jalankan siasatan terhadap punca dan sebab siapa yang bertanggungjawab atas pembunuhan Kim Chol.

- Advertisement -

“Di samping itu, kita tunggu pengesahan identitinya sebab analisis DNA (asid deoksiribonukleik) belum lagi selesai. Jadi, banyak lagi proses sebab kita nak dapatkan DNA susah, tak ada orang yang nak tampil ke hadapan, barangkali dia takut nak tampil,” katanya.

Kim Chol dilaporkan secara meluas di media sebagai Kim Jong-nam, abang kepada pemimpin tertinggi Korea Utara Kim Jong-un.

Najib berkata Malaysia kini melakukan apa yang perlu untuk menangai isu yang melibatkan negara berkenaan.

“Kita akan lihat perkembangannya sebab saya ada beberapa perkara yang saya minta dilaksanakan, tetapi saya tak boleh maklumkan di sini. Apa yang penting ialah memastikan keadaan keselamatan rakyat kita di sana,” katanya yang enggan mengulas ketika ditanya sama ada pihak kerajaan ada menghubungi sendiri Kim Jong-un.

“Kalau apa-apa pun kita ada tindakan susulan, tetapi oleh kerana benda ini sensitif, kita mesti utamakan rakyat Malaysia, jadi kalau ada perbincangan, ia tidak boleh dibuat melalui media,” tambahnya.

Setakat ini terdapat 11 rakyat Malaysia yang berada di Korea Utara terdiri daripada tiga pegawai dan kakitangan Kedutaan Malaysia serta enam anggota keluarga mereka. Dua lagi adalah peserta Program Makanan Sedunia (WFP) Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB).

Sementara itu, perdana menteri menegaskan bahawa hubungan diplomatik dengan Korea Utara tidak berubah dan Malaysia tidak menutup kedutaannya di Pyongyang yang memberikan ruang untuk berbicara dan berunding.

Bagaimanapun rakyat Malaysia dinasihatkan supaya tidak pergi ke Korea Utara buat masa ini.

Beliau berkata Malaysia agak hairan dengan reaksi Korea Utara dalam perkara ini memandangkan kedua-dua negara menjalin hubungan yang baik selama ini.

“Ya, memang hanya beberapa negara sahaja yang baik dengan Korea Utara dan kita agak mesra dengan mereka. Kita tidak mencari gaduh dengan mereka, memang tiada niat langsung.

“Tetapi bila ada jenayah berlaku, terutama melibatkan senjata kimia digunakan di Malaysia, kita bertanggungjawab untuk melindungi kepentingan semua rakyat Malaysia,” katanya,

Mengenai larangan terhadap rakyat Korea Utara meninggalkan negara ini, Najib berkata Malaysia perlu mengambil langkah itu sebagai cara untuk berunding dengan Pyongyang.

— BERNAMA

Source: BERNAMA – Rakyat Malaysia Di Korea Utara Selamat – Najib

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img